Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Mandelsjokoladekake

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-08-08, 23:38   #1
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Mandelsjokoladekake

Hadde denne med på bursdagsfest i går, og det var skikkelig suksess!
Dette er en kjempegod og saftig kake som både er
melkefri og glutenfri

Mandelsjokoladekake

Ingredienser:
250 g mandler
250 g 70% sjokolade
100 g fruktose eller tilsvarende mengde splenda (bare å smake seg fram)
250 g smør
6 store egg
2 ts bakepulver
1 ss kakaopulver

Framgangsmåte:

Mal mandler og sjokolade fint hver for seg i foodprocessor. Sett til side.
Rør smør og fruktose hvitt, og tilsett ett og ett egg i blandingen.
Rør inn kakao, bakepulver og mandel-/sjokoladeblandingen.
Hell røren i en smurt pg bakepapirkledd springform (diameter 24 cm.). Stek kaken i ca. 1 time og 10 minutter ved 150-160 C.

Glasur:
150 g 70% sjokolade smeltes på lav varme med 1 ss smør og en ts splenda. Rør godt.

Sist redigert av Enid : 26-08-08 kl 20:55.
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 09:32   #2
Siss1
Medlem

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 53
Siss1 er ny på veien

Sv: Mandelsjokoladekake

Høres supergod ut...og lettvint! Det er alltid deilig!
Har du regnet ut karbinnholdet?

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 10:17   #3
sirimor
Seniormedlem

sirimor sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 60
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Åå den må jeg prøve. Jeg er helt kakegal
Takk for oppskrift.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:37   #4
quebec
Seniormedlem

quebec sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

namse

quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:50   #5
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Den er virkelig god

Sitat:

Har du regnet ut karbinnholdet?

Jeg teller ikke karber, så beklager!

Gammel 26-08-08, 18:27   #6
Polka Doris
Nytt Medlem

Polka Doris sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Polka Doris er på en erverdig vei

Etter mine beregninger blir det ca 70 karb på hele kaka pluss glasur 150 gr 70% sjokolade med ca 19 karb pr 100 gr. Full pakke ca 98 karb. 10 kakestykker....20 kakestykker.....4,9 karb i ei lita flis..kortvarig lykke.
Mulig jeg tar helt feil. Er helt ny i gamet og bruker Mat på Data som hjelpemiddel for å regne ut karb bla.

Polka Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: If it works-I'm game Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 18:59   #7
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 50
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sparer vel en del på å byte ut 70%-sjokladen med en eller annen maltitolsøtet variant, da. (Og 100 gram Splenda tror jeg ingen vil bruke i en kake, det er jo hele boksen, tilsvarende 1 kilo sukker )

La oss si at man bruker sukkerfri sjokolade med 4 g kh/100 gram, og 120 gram Sukrin (litt mindre søtt enn sukker, så derfor er det nok lurt å bruke litt ekstra). Sukrin har ikke karbohydrater. Da blir det 16 gram kh i sjokoladen (både inni og i glasuren), 2,5 gram kh i smøret, kanskje 5 gram kh i eggene (hvis vi tar i litt for å være på den sikre siden) og cirka 18 gram kh i mandlene (skåldet). Burde bli 41,5 gram kh i hele kaka. Sleng eventuelt på en ekstra karb for kakaopulveret og si 42,5. En vanlig kake deler man vel gjerne i 16 biter, så da snakker vi 2,65 gram kh per bit. Burde vel være helt fin-fint for de fleste, forutsatt at man ikke spiser hele kaka

For å få ned karboinnholdet ytterligere, går det sikkert an å velge en annen nøttetype også, med færre karber enn mandler.

Gammel 26-08-08, 19:41   #8
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 40
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

mener du virkelig 100 gr splenda ??
oioioi
Det er jo 98 karber i en pakke på 100 gr

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:54   #9
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Sitat:

100 gram Splenda tror jeg ingen vil bruke i en kake, det er jo hele boksen, tilsvarende 1 kilo sukker

Hehe, mente seff ikke 100 gram splenda! 100 gram fruktose eller tilsvarende mengde splenda skulle det vel stå. Retter det nå!

Gammel 26-08-08, 20:56   #10
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Og dette er vel mer en Lindbergvennelig kake, tipper at den ikke er så lur på Ketolyse I vedvarende, kanskje?

Gammel 27-08-08, 18:35   #11
Polka Doris
Nytt Medlem

Polka Doris sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Polka Doris er på en erverdig vei

Hvor finner jeg sukrin?

Polka Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: If it works-I'm game Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 18:46   #12
Paradis-Oscar
Medlem

Paradis-Oscar sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 50
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

http://www.sukrin.no/bestille.html

Polka Doris?!

Gammel 03-09-08, 13:26   #13
sirimor
Seniormedlem

sirimor sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 60
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Polka Doris?!

Enig, veldig søt

Men over til kaken... Jeg har ennå ikke kommet så langt som til å bake denne da, men i helgen SKAL det testbakes! Tror denne vil gjøre seg meget bra på neste bursdags-kakefest..eller før.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.