Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-06-08, 18:22   #176
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Tror faktisk ALLE ser at du er helt på jordet akkurat nå. Så lenge du ikke kan finne 1 - EN - lege, psykolog eller forståsegpåer (alla slankeklubber) som mener at det å veiie seg hver dag er en god ting når man skal ned i vekt, tror jeg at jeg har mer belegg for å si deg jeg sier enn det du har.

Hm....

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 18:24   #177
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg har med stor forbauselse lest denne tråden idag. Pussig at spørsmålet om hva som er riktig og galt her kan vekke så intense følelser og et så sterkt engagement. Jeg har en overbevisning om at folk med forskjellig personlighet kan trives med forskjellige opplegg.

Selv trives jeg best med å veie meg hver dag. Det er fordi jeg er en systematiker som trives litt med grafer og kurver og synes det er kjekt hvis jeg kan oppdage en og annen sammenheng. Det har vel med det samme personlighetstrekket i meg som faktisk liker matematikk også. Om vekten går opp 100 g en og annen dag, vipper det meg faktisk ikke av pinnen, men jeg synes det er interessant å se om jeg over tid kan finne noen mønstre. Jeg er helt overberbevist om at dette ville vært helt tullete for mange andre. Noen blir lei seg hvis vekten har gått opp 100g og finner ikke noe interessant ved det. Veldig mange finner ikke noe interessant med matematikk heller. Det er helt greit for meg.

Om det er sunt for hver enket å veie seg hver dag eller ikke, tror jeg avhenger av mange forskjellige ting. I tillegg til ulik personlighet kan det være stor forskjell på følelsene man har til vektens opp og nedturer. Har man hatt vekten som et problem mesteparten av livet og har mye å ta av, tror jeg man har sterkere følelser for dette enn om man har lagt på seg de senere år og skal av noen få kilo. Har man en spiseforstyrrelse og følger et behandlingsopplegg der man ikke skal fokusere så mye på vekten og kun veie seg hos behandleren, har vekten et annet fokus og betydning enn personer som ikke har en spiseforstyrrelse.

Jeg synes det er litt rart at den ene måten å gjøre det på skal bli betraktet som mer riktig enn en annen. Det jeg imidlertid synes er nyttig er at hvis noen sliter med at en liten vektoppgang trigger dårlig humør, så kan man lære av andres erfaringer med å bare veie seg en gang i uken.

Så budskapet mitt blir vel egentlig at det som motiverer meg ikke nødvendigvis er det samme som motiverer deg. Og at det er igrunnen helt greit for meg det.

Jeg har gått over til "små" innlegg. Jeg gikk tom lengre oppe her, men vil bare si at jeg støtter det du sier 100%. Er jo det samme jeg prøver/har prøvd å si

Gammel 17-06-08, 18:28   #178
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 58
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Hm....

Noe du IKKE forstår? Trodde jeg hadde sagt KLART I fra jeg nå..

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 18:29   #179
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nike - jeg kan bare gi deg applaus for at du holder ut å argumentere videre.

Hvilket er enda et bevis på at VI ALLE ER FORSKJELLIGE - jeg har nemlig igrunnen gitt opp å forklare impulsiw noen verdens ting

Generelt så synes jeg at hvis man skal diskutere noe så får man i det minste anerkjenne at begge siders argumenter skal høres (leses) likeverdige - ikke at "alt jeg sier er den evige sannheten og gjelder for alle uansett" mens "alt alle andre sier er synsing og feil".

Da har du sett det samme som jeg har sett. Takk for at du bryr deg nok til å si i fra, jeg er så utrolig enig med deg

Gammel 17-06-08, 18:42   #180
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Tulla: Det er fint at det har hjulpet deg å veie hver dag når du gikk ned 60 kg. Veier du deg fortsatt hver dag etter du gikk opp 20 igjen? Er veiingen en nøkkel til din suksess? Greit å vite liksom.....

Gammel 17-06-08, 19:10   #181
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Tulla: Det er fint at det har hjulpet deg å veie hver dag når du gikk ned 60 kg. Veier du deg fortsatt hver dag etter du gikk opp 20 igjen? Er veiingen en nøkkel til din suksess? Greit å vite liksom.....

Tusen takk for at du sier jeg har hatt suksess, jeg har ikke tenkt sånn på det selv
Suksess for meg handler om andre ting.
Spørsmålene finner du svar på i tidligere innlegg i denne tråden, regner forøvrig med at de var ironiske, og ikke alvorlig ment

Gammel 17-06-08, 19:16   #182
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Ikke meningen å såre noen så det er sagt! Er man med i en diskusjon og bruker seg selv som et eksempel på ting, må man tåle spørsmål i forhold til det. Akkurat som jeg har sagt at jeg har en spiseforstyrrelse og må tåle at andre innleggere bare vil snakke om "friske folk". Siden jeg ikke er "frisk" da, så har jeg ikke noe i en disusjon om det er lurt å veie seg hver dag eller ikke siden jeg ikke telles. Jeg tar ikke det til meg for å si det sånn.

Jeg lurer faktisk reelt på om det å veie seg hver dag har vært nøkkelen til suksess for noen her. For meg og mange jeg kjenner er det stikk motsatt. Vekta har vært kilde til fortvilelse. Men jeg er åpen for å lytte selvfølgelig...

Gammel 17-06-08, 19:18   #183
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Kom til å tenke på hvor ironisk det er når man bruker legevitenskapen som slagvåpen (argument) på et forum som forfekter kostholdsfilosofier som de fleste leger tar avstand fra. Og med det trekker jeg meg ut av debatten, og gleder meg over at min lille prins vokser enten jeg veier ham eller ei

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 19:24   #184
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

De fleste leger? Hvor henter du den infoen fra?? Har bare fått positive tilbakemedlinger jeg.. fra 2 leger og en psykiater faktisk. Sistnevnte gikk selv ned 10 kg på denne "kostholdsfilosofien"...

Gammel 17-06-08, 19:30   #185
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Det er ganske så allment kjent at ketogene dietter er kontroversielle blant legestanden. Det gledelige er selvsagt at flere og flere har klart å utvide horisontene litt fra tradisjonell kostholdslære, men det gjelder nok langt fra flertallet. Om det hadde vært bred enighet blant fagfolk om at lavkarbo var å foretrekke fremfor mer tradisjonell kost, hadde nok statens ernæringsråd fulgt etter. Men jeg sa jeg skulle slutte her, jeg har sagt mitt og jeg synes ikke denne diskusjonen fører fram til noe annet enn tåpelig krangling, så derfor ønsker jeg resten av tråden en fin kveld, så treffes vi kanskje i en annen tråd..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 19:31   #186
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Er det kanskje lurt, å avslutte denne tråden før den utvikler seg enda mer i uheldig retning?
Spørsmålet går til dere som drifter forumet, jeg er ikke så inne i hva som er greit, og hva som er uakseptabelt på et forum. Bare leser og funderert på hva dette kan gjøre med mennesker her inne.....

Gammel 17-06-08, 19:33   #187
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Når argumentasjonen kommer ned til dette nivået, har det liten hensikt å fortsette. Slike personangrep burde vært slettet.

Impulsiw: Jeg tror du trenger et stort glass kaldt vann for å kjøle deg ned. Det virker som du er helt i en gloheit blodtåka akkurat nå. - Rolig, rolig!

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 19:36   #188
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Når argumentasjonen kommer ned til dette nivået, har det liten hensikt å fortsette. Slike personangrep burde vært slettet.

Skjønner ikke hva du mener... Ikke i det hele tatt. Leser du hva som står etter på? Dette er IKKE noe personangrep, tvert imot! Hvordan klarer du å tolke det inn?

Impulsiw: Jeg tror du trenger et stort glass kaldt vann for å kjøle deg ned. Det virker som du er helt i en gloheit blodtåka akkurat nå. - Rolig, rolig!

Det er faktisk slike som deg som burde roe seg ned. Du må jo være veldig opphisset på andres vegne og helt uten grunn. Makan.... Rett og slett sjokkerende..

Gammel 17-06-08, 19:50   #189
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Tror faktisk ALLE ser at du er helt på jordet akkurat nå. Så lenge du ikke kan finne 1 - EN - lege, psykolog eller forståsegpåer (alla slankeklubber) som mener at det å veiie seg hver dag er en god ting når man skal ned i vekt, tror jeg at jeg har mer belegg for å si deg jeg sier enn det du har.

Her fant jeg ikke en, men fem som står bak en vitenskapelig undersøkelse om temaet, som ble publisert i oktober 2006:
A Self-Regulation Program for Maintenance of Weight Loss

Forfattere: Rena R. Wing, Ph.D., Deborah F. Tate, Ph.D., Amy A. Gorin, Ph.D., Hollie A. Raynor, Ph.D., and Joseph L. Fava, Ph.D.

Conclusions: As compared with receiving quarterly newsletters, a self-regulation program based on daily weighing improved maintenance of weight loss, particularly when delivered face to face. (ClinicalTrials.gov number, NCT00067145 [ClinicalTrials.gov] .)

Hovedforfatteren, Rena R. Wing er litt av en kapasitet:
Rena R. Wing, PhD, is a professor of psychiatry and human behavior at Brown Medical School and The Miriam Hospital. She is the Director of the Weight Control and Diabetes Research Center. Dr. Wing is well known for her research on behavioral treatment of obesity and particularly its application to type 2 diabetes. She has published over 250 peer-reviewed articles on these topics.

I norske medier ble konklusjonen gjengitt slik: "En studie utført av psykolog Rena Wing viser at slankere som veier seg daglig har mindre risiko for å legge på seg igjen enn de som veide seg sjeldnere."

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 19:56   #190
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Og her er litt mer utfyllende om hva Rena Wings undersøkelse viste. Hun er intervjuet av Reuters:

NEW YORK - Losing excess weight is often easier than keeping it off. A new study shows that stepping on a scale every day, and adjusting eating and exercise habits accordingly, can go a long way in helping dieters maintain a weight loss.

“If you want to keep lost pounds off, daily weighing is critical,” said Dr. Rena R. Wing in a statement accompanying the study appearing in The New England Journal of Medicine this week.

“But stepping on a scale isn’t enough. You have to use that information to change your behavior, whether than means eating less or walking more. Paying attention to weight — and taking quick action if it creeps up — seems to be the secret to success,” noted Wing, who is director of the Weight Control and Diabetes Research Center at The Miriam Hospital and professor of psychiatry and human behavior at Brown Medical School in Providence.

The finding comes from a study in which Wing and colleagues split 314 successful dieters who’d lost at least 10 percent of their body weight — averaging nearly 20 percent of their body weight or 42 pounds — within the last two years, into a control group and two intervention groups.

Women in the control group received newsletters in the mail four times per year on the importance of eating right and exercising.

Women in the intervention groups were taught — either in face-to-face group meetings or via an online program — techniques known to prevent weight regain such as advice to eat breakfast, get an hour of physical activity each day and weigh themselves daily.

The women reported their weight weekly and were given a goal of maintaining their weight to within five pounds.

http://www.msnbc.msn.com/id/15234322/

Gammel 17-06-08, 20:08   #191
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Og her er hele 10 japanske forskere som faktisk går så langt som til å anbefale veiing flere ganger om dagen i begynnelsen, kombinert med notater om hva man har gjort og spist, for at den enkelte skal lære seg hva som forårsaker vektøkning:

ORIGINAL RESEARCH ARTICLE

Irregular Patterns in the Daily Weight Chart at Night Predict Body Weight Regain

Misuzu Tanaka*, Kazue Itoh, Shimako Abe*, Katsumi Imai*, Takashi Masuda*, Ririko Koga*, Hitomi Itoh*, Yumiko Konomi, Naoko Kinukawa and Toshiie Sakata*,1
* Health Promotion Center, Nakamura-Gakuen University, Fukuoka 814-0198, Japan; Aichi Gakusen University, Aichi 444-8520, Japan; Division of Food and Nutrition, Fukuoka Women’s Junior College, Fukuoka 818-0193, Japan; and Department of Medical Information Science, Kyushu University Hospital, Fukuoka 815-8582, Japan

Plotting the daily body weight measured daily at four critical times is effective in weight reduction, maintaining weight loss, and preventing subjects from dropping out of a weight-loss program (6, 7). Based on the rate of attrition, the performance of the subjects in the charting group was clearly superior to that in the noncharting group, which confirms our previous finding (6).

Charting daily weight patterns helps the obese become aware of harmful food and fluid intake habits and is an effective weight-loss tool (6, 7).

http://www.ebmonline.org/cgi/content/full/229/9/940

Gammel 17-06-08, 20:13   #192
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Og her er faktisk enda en undersøkelse som konkluderer med at daglig veiing er best:

U of M Researchers Find That Daily Weighing Helps People Lose Weight, Prevents Gain

Study Suggests Daily Self-Weighing Should Be Emphasized In Messages About Weight Control

MINNEAPOLIS / ST. PAUL (Nov. 16 2005)--University of Minnesota researchers found that people who are either trying to lose weight or avoid gaining weight do better by weighing themselves daily. Study participants who weighed themselves daily or weekly had better weight outcomes than those who weighed themselves less frequently. Daily self-weighing should be emphasized in clinical and public health messages about weight control, according to the new study published in the December issue of Annals of Behavioral Medicine.

Previously, clinical and public health recommendations for better controlling body weight did not emphasize weight self-monitoring. In addition, well-known weight-loss programs do not widely recommend participants weigh themselves daily; instead, many programs recommend weekly self-weighing. Public health recommendations from the Centers for Disease Control do not include self-weighing at all.

“Our study showed that higher weighing frequency was associated with greater weight loss or less weight gain after 24 months,” said lead researcher Jennifer Linde, assistant professor in the University of Minnesota’s School of Public Health. “If people notice that their weight has increased, they may try to make that small correction rather than try to compensate after gaining a larger amount of weight.”

The research team evaluated self-weighing practices of more than 3,000 people participating in two different groups—those involved in a weight-loss program and those in a weight-gain prevention program. Both groups received the directive to weigh themselves at least once a week.

The first study group consisted of 1,800 obese or overweight adults enrolled in a weight-loss program. Participants all had a body mass index (BMI) of at least 27 and were randomly divided into three groups: a telephone-based weight-loss intervention, a mail-based weight loss intervention, or a usual-care control condition. The researchers weighed them every six months for two years. The average 12-month and 24-month weight losses of 1.3 and 2 BMI units respectively, were in the clinically significant range.

The second group consisted of 1,226 adults enrolled in a weight-gain prevention trial, all with a BMI above 25. They were randomly divided into an educational weight-control intervention, the same educational intervention plus a reward for returning self-monitoring postcards, or a minimal-contact control condition. The researchers weighed the participants at the study's outset and every year for three years. In this group, the researchers found that the control group decreased weighing over time, and both intervention groups increased weighing over time. Even though weight maintenance was the goal for this group, daily weighing also led to weight loss at the 12- and 24-month time points.

The Academic Health Center is home to the University of Minnesota’s six health professional schools and colleges as well as several health-related centers and institutes. Founded in 1851, the University is one of the oldest and largest land grant institutions in the country. The AHC prepares the new health professionals who improve the health of communities, discover and deliver new treatments and cures, and strengthen the health economy.

http://imconsortium.org/news/release...1605/home.html

Gammel 17-06-08, 20:15   #193
leeha
Medlem

Medlem siden: Jul 2005
leeha er ny på veien

Det var iallefall masse dokumentasjon Jeg veier meg hver dag jeg, og jeg føler meg ikke traumatisert !!!

leeha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 20:20   #194
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Dette er en oppsummering av flere undersøkelser som konkluderer med at hva slags veiefrekvens som er best, avhenger av den enkeltes personlighet:

To Weigh, Or Not To Weigh...That Is The Question

Medical Author: Melissa Conrad Stöppler, MD
Medical Editor: William C. Shiel, Jr., MD, FACP, FACR

If you're trying to lose weight or simply don't want to gain unwanted pounds, how often should you weigh yourself? Many popular weight loss plans, such as Weight Watchers, do not recommend weighing yourself daily. Instead, they recommend stepping on the scales once per week or even less frequently. Our weight fluctuates somewhat from day-to-day, and daily weighing can lead to discouragement and potential diet sabotage if you see a higher number on the scale than you saw the day before. Most diet experts believe that a once-weekly or even monthly weigh-in is a more accurate reflection of weight control progress.

But a group of doctors who studied obese and overweight adults who were trying to lose weight as well as overweight adults who were trying to prevent weight gain found that those who weighed themselves more often lost more weight and prevented more weight gain over two years than those who weighed themselves less frequently. Contrary to the advice given in many popular weight loss regimens, this study suggests that at least some people can benefit from the accountability brought on by daily weigh-ins. Potential advantages of daily weighing include recognition of slow patterns of weight gain that may not be immediately apparent and the chance to modify lifestyle habits before the total weight gain becomes extreme and difficult to control.

The personality of the individual dieter likely plays a role in deciding how often to weigh oneself. If you're easily discouraged, daily weighing might cause you to give up your attempts if you don't see rapid progress. On the other hand, if you crave control and feedback, daily weighing might satisfy more of your needs and fuel your motivation. Whatever weigh-in frequency you choose, keep these tips in mind when stepping on the scale:

1. Weighing yourself first thing in the morning is usually best. Because of variations in food and fluid consumption, we often “gain” different amounts of weight throughout the day.

2. If you're weighing frequently, remember that daily fluctuations in weight are common. Just because you're heavier today than yesterday doesn't mean your weight control program isn't working. Don't become a slave to the numbers.

3. Monthly variations in weight are also common in menstruating women.

4. “Plateaus” in weight loss aren't necessarily bad. If you're exercising a lot, your weight may remain constant for a time even though you're still decreasing your body fat content and getting healthier.

5. Finally, cues other than the numbers on the scale are equally important. How do you feel? Are your clothes getting looser or tighter? Do you feel stronger, healthier, leaner? Your own perceptions can be the most valuable tools to help you track your weight control progress.
For additional information, please visit the Weight Loss Center.

Reference: Linde JA, et al. Self-weighing in weight gain prevention and weight loss trials. Annals of Behavioral Medicine 30(3), 2005.

http://www.medicinenet.com/script/ma...ticlekey=55489

Gammel 17-06-08, 20:35   #195
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Diets damage health, shows biggest ever study

By FIONA MacRAE
Last updated at 12:32 10 april 2007

Most people pile the pounds straight back on after dieting

The world's largest study of weight loss has shown that diets do not work for the vast majority of slimmers and may even put lives at risk.
More than two-thirds pile the pounds straight back on, raising the danger of heart attack, stroke and diabetes.
Indeed most dieters end up heavier than they did to start with, the researchers found.
They warn this type of yo-yo behaviour is linked to a host of health problems. And they say the strain that repeated weight loss and gain places on the body means most people would have been better off not dieting at all.
The findings follow other research that shows the UK is in the grip of a dieting frenzy, with one in four Britons at any one time trying to lose weight.
The average woman is estimated to lose and gain 251/2 stone during her lifetime - putting on 151/2 stone for the ten stone she loses through dieting. Last night, the U.S. scientists behind the latest research - the most thorough and comprehensive analysis of its kind - said that dieting simply does not work.
The University of California researchers analysed the results of more than 30 studies involving thousands of slimmers.
Although the overview did not name specific weight loss plans, popular diets in recent years include the low carbohydrate, high protein Atkins diet and the GI diet, which is rich in slow-burning wholegrain carbohydrates.
Pooling the results of the various studies clearly showed that while people do lose weight initially, most quickly put all the pounds back on.
In fact, most people end up weighing more than they did to begin with. Researcher Dr Traci Mann said: "You can initially lost 5 to 10 per cent of your weight on any number of diets.
"But after this honeymoon period, the weight comes back. We found that the majority of people regained all the weight, plus more. Sustained weight loss was found only in a small minority of participants, while complete weight regain was found in the majority."
Dr Mann's research showed that up to two-thirds of dieters put on all the weight they lose - and more - over a four to five-year period. Half of those taking part in one study were more than 11lb heavier five years later, while dieters taking part in another study actually ended up heavier than other volunteers who hadn't tried to lose weight.
A four-year study into the health of 19,000 men revealed that most of those who put on weight had dieted in the years before the start of the study.
Bleak as these figures seem, the true picture could be even worse, as it is thought that most people lie about their weight - and don't like to tell researchers that their weight has started to creep up again.
The analysis, published in the journal American Psychologist, concluded dieters may actually be damaging their health.
Research has shown the repeated rapid weight gain and loss associated with dieting can double the risk of death from heart disease, including heart attacks, and the risk of premature death in general.
Such yo-yo weight loss has also been linked to stroke and diabetes and shown to suppress the immune system, making the body more vulnerable to infection.
Dr Mann said: "We decided to dig up and analyse every study that followed people on diets for two to five years. We concluded most of them would have been better off not going on the diet at all.
"Their weight would have been pretty much the same, and their bodies would not suffer the wear and tear from losing weight and gaining it all back.
"The benefits of dieting are simply too small and the potential harms of dieting are too large for it to be recommended as a safe and effective treatment for obesity."
The psychologist, who advises would-be slimmers to swap calorie-controlled diets for a balanced diet coupled with regular exercise, added: "Exercise may well be the key factor leading to sustained weight loss.
Studies consistently find that people who report the most exercise also have the most weight loss."
The finding comes as Britain fights a rising tide of obesity.
A growing reliance on fast food and time-saving technology has led to the UK developing the worst weight problem in Europe, with almost a quarter of adults classed as obese.
Last night, British experts said that fad diets do not work and that the key to maintaining a healthy weight is making gradual, long-term changes.
Dr Beckie Lang, of the Association for the Study of Obesity, said: "Maintaining a healthy weight isn't about going on a diet and coming off a diet when you reach your target weight. It is about adopting skills that change your eating habits for life."
CASE STUDY
Mother-of-two Chris Siveter is a self-confessed serial dieter. Over the last four decades her weight has fluctuated between 11 stone and 17 stone and her dress size between 12 and 22.
She first started dieting after putting on three stone during pregnancy.
The pounds fell off and she fitted into size 14 clothes again for the first time in years.
But her resolve did not last and she piled the weight back on.
She tried countless diets including a grapefruit diet, the Atkins diet and even a Cabbage Soup diet but all failed after she went on "sweet rampages".
In 2003 her weight soared to its highest point - 17 stone.
She has now taken up aerobics and joined Slimming World and at 58, is 11 stone and a size 12 - hoping her days of yo-yo dieting are over.

Vil du etter å ha lest denne artikkelen vurdere å slutte å slanke deg? Ikke jeg heller.. like lite som jeg vil veie meg hver dag.

Gammel 17-06-08, 20:38   #196
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Study Says Weight Loss May Raise Risk of Death

By Rob Stein
Washington Post Staff Writer
Tuesday, June 28, 2005; Page A02

Overweight people who are otherwise healthy may increase their risk of dying by intentionally losing weight, according to provocative new research.
A study of 2,957 twins in Finland found that those who were overweight who lost weight on purpose were about 86 percent more likely to die for any reason over the next 18 years compared with those whose weight remained stable.

Free E-mail Newsletters

The researchers cautioned, however, that only 268 people in the study died, a number too small to justify any firm recommendations about whether overweight people should try to lose weight.
Skeptics who think health authorities have exaggerated the risks of being overweight said the findings offer fresh support. Other researchers, however, said that the study's weaknesses undercut the findings, and that there is overwhelming evidence that being overweight increases the risk of a host of health problems.
The researchers who conducted the study said they hope the results will stimulate more research into the relative risks and benefits of losing weight.
"We think that our findings are scientifically significant because they clearly demonstrate that the relation between intentional weight loss and subsequent health effects is complex and needs much more research," said Thorkild I.A. Sorensen of Copenhagen University Hospital.
Many previous studies have found that people who lost weight appeared to have an increased risk of dying over the long term, but the prevailing wisdom has been that the weight loss in these studies was the result of illness, because people who are ill often lose weight. Still, some evidence have suggested that intentional weight loss may be unhealthy for otherwise healthy people, perhaps, for example, because losing muscle could have detrimental effects on vital organs.
To try to tease that out, Sorensen and his colleagues studied twins who had undergone detailed questioning in 1975 about various health issues, including whether they intended to try to lose weight. Over the next 18 years, those who were overweight and lost weight on purpose ended up being more likely to die than those who did not slim down, and the risk increased with the amount of weight lost, the study found. The increased risk held true even after the researchers took into consideration factors such as how much the subjects exercised, what they ate and whether they had any health problems.
"We cannot say that they should not lose weight, only that we, due to our findings, are in doubt about the possible adverse long-term effects," Sorensen said in an e-mail.
The study was published in the Public Library of Science journal PLoS Medicine, one of a new set of scientific journals that are free to the public. Sorensen said his team previously tried to publish the study in other journals, including the New England Journal of Medicine and the Journal of the American Medical Association.
"We were left with the impression that they perhaps did not like to distribute such [a] message," Sorensen wrote.
Other researchers praised the study for exploring the provocative question.

Gammel 17-06-08, 20:52   #197
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Folkens - husk og bruk vanlig folkeskikk. Ta sak, og ikke person. Har allerede fått flere innrapporteringer på denne tråden.

- Moderator.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 21:19   #198
smilefjes
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Det etterlyses om noen flere har hatt nytte av å veie seg daglig. Som jeg har sagt mange ganger. Det er ikke fordi jeg veier meg hver dag at jeg går ned i vekt. Jeg går ned i vekt fordi jeg spiser riktig og trener.

I den forbindelse gjør jeg mange forskjellige ting. Jeg setter av tid til trening som ikke forstyrres av noe som helst - treningen går foran med mindre det er noe meget viktig med ungene - da kan treningen unntaksvis flyttes noe.

Når jeg trener så måler jeg puls, tråkkefrekvens, snitthastighet, avstand, kaloriforbruk +++

Når jeg lager mat så vurderer jeg nøye innholdet i maten. Ikke bare karbene, men også fett, proteiner, vitaminer, antioksidanter og totalt kaloriinnhold.

Også veier jeg meg hver dag og monitorerer slik utviklingen med mange og tette målinger av hva jeg veier.

Så nei - jeg går ikke ned på grunn av badevekta mi. Men den inngår i mitt opplegg som for meg et selvfølgelig verktøy. Først i prossessen med å bli kjent med min egen kropp på en skikkelig måte i den tiden da jeg fikk matinntak under kontroll og lærte meg å spise riktig, og deretter i prossessen med å vedlikeholde fremgangen, og nå i prossessen med å ta av de siste kiloene til målet.

Jeg har da veid meg daglig i mange år og hatt stor nytte av det føler jeg selv. Jeg vet feks hvor mye ekstra jeg veier når jeg er treg i magen, og hvor mye for lite jeg veier etter en fest med vin til. Jeg vet hvor mye jeg veier annerledes hvis jeg spiser spekemat og hvor mye sånn ca vekta forandrer seg hvis jeg trener tre styrkeøkter en uke, kontra hvis jeg bare spaserer en uke.

For mange blir alle disse tallene bare masse mas og stress, for meg er det nøyaktig slik jeg trives best med å ha det her i verden. Noen er sånn, abdre slik, jeg liker å vite om tall og sånn - andre liker andre ting. Og noen blir stressa av vekter og burde da kanskje kaste sine.

Det finnes vitenskapelige uttalelser for både å veie seg ofte, sjelden og aldri ser det ut til. Og det er jo flott - da ser det ut til at vitenskapen er enig i å være uenige, så har vi jammen fått dokumentert at det er forskjell på vitenskaplige konklusjoner også.

Dette er på en måte som å røyke. Noen røyker på fest, noen røyker seksti om dagen, noen har aldri tenkt over å begynne å røyke noen gang. Alle (bortsett fra de som ikke røyker) trenger å slutte, og de trenger å gjøre det på den måten som funker for dem. Noen vil gå på kurs, noen vil trappe ned, noen vil røyke på fest og noen bråslutter og røyker aldri mer.

Så - impulsiw - du etterlyste noen som har hatt nytte av vekten sin på vei ned. Og nok en gang - her er jeg. Jeg hadde nytte av den de to årene jeg sto stille også. (Jeg sto ikke stille pga platå, jeg sto stille fordi jeg ikke slanket meg på den tiden, var opptatt med andre ting.)

smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 21:21   #199
smilefjes
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Og løvetann - det var jammen grundig research da

smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 21:25   #200
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Folkens - husk og bruk vanlig folkeskikk. Ta sak, og ikke person. Har allerede fått flere innrapporteringer på denne tråden.

- Moderator.

Flott at forumet har moderatorer som er våkne

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.