Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har jeg holdt på for lenge? Forslag til endring?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-05-07, 18:17   #26
Monix
Medlem

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 47
Monix er på en erverdig vei

Sv: Har jeg holdt på for lenge? Forslag til endring?

Ja hun hadde spist vanlig først. Det var også det jeg mente at der kansje var grunnen til at jeg ikke tabte mere. Takk, nå er jeg mere motivert igjen

Monix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 18:35   #27
chili
Seniormedlem

chili sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 53
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Monix, her.

Ok så giver jeg ikke op
Mange takk for bra svar

Jeg er 166 høj og vejer 75 kg
Min ideal vægt skulle være ca 68, men jeg er glad bare jeg kommer ned under de 70 først og fremmest.

jeg har mange muskler i mine ben, store bryster, lidt fedt på arme og ansigt, men det verste er klart min mave! Der er deller!

Hei
Jeg ser du ca like høy som meg.. Jeg er 167 cm høy.
Da jeg fant dette forumet i januar i fjor, veide jeg 93 kg. Jeg begynte rett på generell lavkarbo (før jeg hadde kjøpt meg noen bøker) altså med å slutte å spise alt av karbohydrater, (med unntak av litt sukker i kaffen/teen.)
Fra å spise frukt til frokost, (og kaffe), brødskiver til lunsj, spagetti/ris/poteter til middagen og kanskje brød til kvelds også... så ble det kun grønnsaker, og kjøtt, fisk, vegetar innimellom (linsegryte o.l.)
Spiste f.eks kjøttdeig bolonaise-saus m salat... mens barnet fikk pasta til..
Jeg gikk ned ca 6 kg de første 2 til 2 1/2 mnd.

Så hadde jeg ca. 3 - 4 mnd med et ca. Grethe Roede-kosthold: da gikk jeg ned til 82 kg. Altså tilsammen 10 kg ned.
Og så begynte jeg å spise lavkarbomat igjen: jeg ikke tåler hverken gjær eller mel eller sukker, p.g.a. candida: en spredning av sopp i fordøyelsessystemet.

Jeg gikk opp igjen til 92 kg i løpet av utrolig kort tid... Fordi Grethe Roede er en slanke-metode... Jeg hadde sulta i 3 mnd, så begynt å spise nok mat igjen, gikk jeg opp i kg.

Men: vekta gikk opp, og cm rundt livet gikk ned!! Det var en stor trøst, og lurt å måle seg også, 1 dag i uka.

Som du ser av tallene underst her, i "signaturen", går jeg i år (foreløpig) ned ca 3 kg i måneden.
Og jeg har mye mindre underhudsfett nå, enn for 7-8 år siden, da jeg veide mindre enn nå (ca 71 kg).

Veldig lang forklaring her, men poenget er det samme som de andre sier: Lavkarbo er ikke en slankekur, men en omlegging av kostholdet.

Masse lykke til!

Bruk forumet og les om de forskjellige retninge innen lavkarbo: masse nyttig info her!

Sist redigert av chili : 20-05-07 kl 19:24.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 10:38   #28
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 56
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

spr til geogine:hvor lang tid har du været om at tabe deg?
kan se vi har ca samme vekt

Jeg gikk ned fra februar til september/oktober 2006 ved hjelp av ketolyse. Snittnegang var ca 0,6 - 0,7 per uke og jeg hadde et utgangspunkt på 88 kg.

Jeg er 171 høy og veier nå rundt 70. Det siste halve året har jeg vært mest opptatt av å stabilisere og å holde vekten, men har ikke helt gitt opp drømmen på noen ønskekilo ned.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 17:04   #29
candelaen
Juniormedlem

Medlem siden: May 2007
Alder: 39
candelaen er på en erverdig vei

jeg driver også med lavkarbo-diett.hovedsakelig skaldeman..er en jente på 1,60 cm,og er 56 kg..har veldig lyst til å ta av 3-4 kg til sommeren,og har allerede tatt av ca 2 kg på 4 uker.
Det jeg lurer på er :

1. Kan jeg tillate meg å skeie ut en dag i uka,der jeg spiser det jeg har lyst på?

2. Jeg drikker en del pepsi max o.l,te med suketter osv.Har dette uheldig virkning på vekttapet?Forhindrer det at jeg går ned?

3. Er det mulig for meg i det hele tatt å komme ned på 53 kg til juli?:P ska til syden..hehe.

Håper på svar snarest

candelaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 17:18   #30
Stinen
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2007
Stinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

For meg synes det som om du har gått i den klassiske fella. Det å virre mellom forskjellige dietter blir bare tull. I tillegg har du flere sprekker innimellom.. Ja da er det ikke rart at det ender med kaos i kroppen og at vekttapet lar vente på seg. Du mister tålmodigheten når du bare går ned en kilo på en måned?? Etter 6 måneder hadde du jo vært slank da? Eller er du ute etter en kjapp kur, for så å skulle leve som før?

En ting til. Du sier at du skal ned 6 kilo. Og det er lite i forhold til det mange her sliter med. Men poenget er at jo mindre du skal ta av, jo lenger tid vil det normalt ta. Jeg skal tilsammen ned over 50 kilo, men mister ikke mer enn et kilo i uka. Altså 2 % av overvekten pr. uke.

Du skal ned 6 kilo og mister 15% av overvekta di på en måned. Eller ca 3,75% pr. uke. Det er relativt sett en mye større nedgang!

Du må ikke fokusere blindt på kilo heller. Resten av kroppen kan ha endret seg mye. Bruker du målebånd eller er vekt det eneste du fokuserer på?

Et lite regnestykke til slutt:

Jeg skal slanke bort 50 kilo. Om jeg klarer å miste 3,75% av den pr.uke er det 1,88 kilo pr uke, eller 7,52 kilo pr.fire uker (ca 8 kilo pr.mnd)

Det er det de aller færreste som kan klare. Og det å miste en såpass stor del av overvekta så fort, kan man ikke regne med.

Husk at kilo er bare kroppens tyngde mot jordskorpa. Vekt i seg selv sier ingen ting om hverken helse eller fysikk.

Prøv å finne en god og langvarig løsning. Lindberg, Atkins/Ketolyse vedvarende og EAT har alle sammen fokus på helse og velvære. Og har også menyer du kan leve med fremover.

Et kosthold er ikke det du spiser denne uka, men det du spiser i årene fremover. (Og da selvsagtlavkarbo!)

Lykke til på turne!

Utrolig genialt og realitetsorienterende!

Stinen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 17:27   #31
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 48
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av candelaen, her.

1. Kan jeg tillate meg å skeie ut en dag i uka,der jeg spiser det jeg har lyst på?

2. Jeg drikker en del pepsi max o.l,te med suketter osv.Har dette uheldig virkning på vekttapet?Forhindrer det at jeg går ned?

3. Er det mulig for meg i det hele tatt å komme ned på 53 kg til juli?:P ska til syden..hehe.

1. På en ketogen kur, vil du sette kroppen tilbake èn uke ved en sprekk. En sprekk i uka vil dermed ikke føre deg fremover...

2. Noen opplever at vekten stagnerer ved inntak av kunstig søtning. Dette må hver og en finne ut selv...

3. Det vet ikke jeg. Synes du høres veldig normalvektig ut allerede!!

-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 17:33   #32
Eilan
Seniormedlem

Eilan sin avatar

Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Og ja de perioder hvor der går galt er oftest når jeg er ute å reise med bandet( Sker ca 1 gang i mdr, og mere fremover) Kommer til at side i en tour bus i en mdr af gangen, er er fortvivlet om hvordan jeg skal klare en diæt der..

Hei der Monix. Du skriver at det er vanskelig å være på diett når du reiser. Jeg er også mye ute på turne, og min erfaring er at om du er sta nok, finner du alltid den maten du kan spise. Kjøtt og grønnsaker finnes på ethvert ok spisested (til og med McDonalds har kyllingsalat nå for tiden..), egg og bacon er vanlig frokost på hoteller. Eller bare kjør på med pålegg og grønt som f.eks. agurk ved siden av. Kjøp inn oster og kjøttpålegg som du kan spise på bussen, og jeg anbefaler deg å fortelle bandmedlemmene at du er på diett. Det kommer til å gå kjempebra! Om du bare bestemmer deg for at du har lyst til å gå ned de kiloene en gang for alle, er det utrolig hvor enkelt det kan bli. Lykke til!

Gammel 07-05-07, 21:11   #33
Monix
Medlem

Hej igjen..

Ja takk du har ret mht tour, og har også tenkt på å fortelle det til medlemmerne, de vil jo også gjerne have en pæn og slank sangerinne i deres band hehe
Men nu er det en uke siden jeg skrev det første indlæg og har stadig ikke tabt noget, men ja må nok bare satse på et kilo i mdr, og lade vere med å være deprimert over det..

Gammel 07-05-07, 21:54   #34
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 44
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Eilan, her.

til og med McDonalds har kyllingsalat nå for tiden..)

Med sukker i har jeg hørt.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:46   #35
Monix
Medlem

Jamen hvordan kan der vere sukker i ? man kan ikke se annet end salat:S

Gammel 07-05-07, 22:49   #36
Bee
Seniormedlem

Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Jamen hvordan kan der vere sukker i ? man kan ikke se annet end salat:S

Aner ikke.

Var et TV-program en gang som omhandlet det.
At de putter sukker i det meste for at folk skal bli avhengige og komme tilbake flere ganger pga den "gode" maten.

Gammel 07-05-07, 22:51   #37
Monix
Medlem

hmm ja men det er riktigt nok, for ser man på deres oversikt over hva der er i de forskjellige varer, står der sukker utfor salaten..
Dem har jeg ellers spist mange av:S
Hvordan de formår å skjule det sukker er meg en gåte

Gammel 07-05-07, 22:53   #38
Bee
Seniormedlem

Kanskje bada den i sukkervann??? Ikke vet jeg.
Sinnsykt dårlig gjort i hvertfall. Og det er dritvanskelig å finne noen innholdsdeklarasjon hos de.

Hvertfall var det det.

Gammel 08-05-07, 01:02   #39
Eilan
Seniormedlem

Eilan sin avatar

Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Med sukker i har jeg hørt.

ÆÆÆÆÆÆÆ kødderu! Jesus

Gammel 08-05-07, 01:16   #40
mcfrogner
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
mcfrogner er ny på veien

Det er ganske vanlig å marinere kyllingfilet i en blanding som inneholder sukker ja... Men det er jo ikke akkurat store mengder vi snakker om - vil mene at det er ubetydelig.

Gammel 08-05-07, 18:41   #41
candelaen
Juniormedlem

Medlem siden: May 2007
Alder: 39
candelaen er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

1. På en ketogen kur, vil du sette kroppen tilbake èn uke ved en sprekk. En sprekk i uka vil dermed ikke føre deg fremover...

2. Noen opplever at vekten stagnerer ved inntak av kunstig søtning. Dette må hver og en finne ut selv...

3. Det vet ikke jeg. Synes du høres veldig normalvektig ut allerede!!

Du sier at med en spisedag i uka,så vil det sette kroppen tilbake,men jeg har lest skaldeman sin bok,der han gir et eksempel om akkurat dette.Han skrive at hvis en person er ute etter å gå ned noen få kilo,og er fysisk aktiv,så kan man unne seg en spisedag i uka.(sefølgelig skal du holde deg unna karbs i uka).Man kan også spise 1 frukt om dagen,og en kopp kaffe til frokost.Han skriver at vekttapet mest sannsynligvis også vil sje fort..så jeg vet ikke hvem av dere som har rett jeg:P

candelaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 19:52   #42
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Og samme med Eat? De praktiserer vel også spisedager...Og mange praktiserer jo CKD, (cyclisk ketogen diett)...hvor de karber opp på en eller flere spisdager/spisemåltider, og så lever ketogent igjen...

Sist redigert av Borealis : 08-05-07 kl 19:54. Årsak: skrive leif..
Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:06   #43
kokonuts
Juniormedlem

Alder: 55
kokonuts er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Kanskje bada den i sukkervann??? Ikke vet jeg.
Sinnsykt dårlig gjort i hvertfall. Og det er dritvanskelig å finne noen innholdsdeklarasjon hos de.

Hvertfall var det det.

Innholdsdeklarasjonen for alle rettene McD selger finner du bak på det reklamearket de legger på alle serveringsbrett. En kylling og bacon salat inneholder 5g karbo hvis du holder deg unna "lett dressingen" og krutongene

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:23   #44
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Og samme med Eat? De praktiserer vel også spisedager...Og mange praktiserer jo CKD, (cyclisk ketogen diett)...hvor de karber opp på en eller flere spisdager/spisemåltider, og så lever ketogent igjen...

Jepp, det stemmer.
For veldig mange vil det fungere fint å spise/snope/drikke en dag i uka. Og veldig mange går ned veldig mye i vekt med det.

Dessverre for meg, selv om jeg er kursleder for EAT fungerer ikke akkurat det for meg. Jeg blir oppblåst, det er ubehagelig, og ikke særlig bra. Vektmessig ser det ut til å ha mindre å si. Jeg har prøvd, og gått ned i vekt, men bivirkningene er såpass ubehagelige at det ikke er aktelt for min egen del.

Når det er sagt, må hver og en finne sin veg, og veldig mange kan "leke" litt med kostholdet og trives godt med det. Individuelle forskjeller vil det alltid være.

Jeg skeier ut med rødvin/baconcrisp/morrpølse/whiskey/cognac/ost/oliven/nøtter i forskjellige utgaver.
Det funker for meg. Og da er jeg fornøyd! Selv om jeg kanskje misunner dem som kan spise friere.

En annen ting er at jeg ikke savner hverken is eller sukker etter mange måneder på lavkarbo. Og da skjønner jeg heller ikke vitsen med å spise det heller.

Men som sagt. Hver og en må finne sin vei, og lete etter mulige kombinasjoer som fungerer.

Så enkelt, og så vanskelig er det dessverre.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:47   #45
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Eat funka ikke for meg heller (gikk på kurs for 3 år siden ca.), eller Eat funka jo (det er jo Atkins) men spisedagen måtte jeg slutte med. DET funka ikke for meg, måtte bare ha mer mer mere ....og spisedagER er ikke bra når vekta skal ned.

På McD er det jo noe som heter hamburger også. Bare bestill en bigmac, ta vekk brødet og spis kjøttet, salaten, ost og dressing. Mye bedre enn å sprekke. Neste gang jeg er på McD så gjør jeg dette, ingen som savner brødet likevel blir jo kvalm av det. Og en vann som drikke såklart.

Gammel 08-05-07, 23:58   #46
Tussa
Seniormedlem

Tussa sin avatar

Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Når det er sagt, må hver og en finne sin veg, og veldig mange kan "leke" litt med kostholdet og trives godt med det. Individuelle forskjeller vil det alltid være.

Dette er så sant! Alle ikke gå samme vei - det viktige er at man kommer dit man vil

Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.