Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Magnesiumoxid

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-03-07, 15:45   #26
Nantoz
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Nantoz er på en erverdig vei

Sv: magnesiumoxid

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Skjerp deg, Nantoz...

Istedet for å opptre som en arrongant bedreviter, kan du kanskje prøve å vise litt mere respekt her inne, og ovenfor andre også...

Hvordan har jeg oppført meg arrogant og bedrevitende?
Jeg sier ganske enkelt at jeg har problemer med å ta noen alvorlig som hevder at de representerer en medisinsk og vitenskapelig fundert kostholdskur, men ikke engang kan skrive korrekt norsk.
Et godt språk skaper et godt førsteinntrykk, og likeledes skaper en dårlig språkføring et dårlig inntrykk.

Personen bak Ketolysekuren er utdannet lege og spesialist i allmenmedisin, Ketil Andersen, opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge i voksen alder, så om du hadde sett litt nærmere på det han har skrevet, og presentasjonen av han, så ville du ha sett akkurat det.

Jeg ser at det på hjemmesiden enkelte steder er underskrevet med Torkil P. Andersen, er dette samme person som Ketil?

En allmennlege er i utgangspunktet ikke en spesialist i ernæring, men det forhindrer jo ikke at kuren hans kan fungere utmerket.
Etter det jeg kan se baserer han seg i stor grad på enkelte meta-analyser publisert i JAMA.
Har han gjort egen forskning i tillegg?

Nantoz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lippincott Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 15:47   #27
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Magnesiumoxid

Jeg er norsklærer med grunnfag i lingvistikk, og når jeg greier å la være
og irritere meg over ortografien, så.... Jaja.

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 15:50   #28
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nantoz, her.

Jeg ser at det på hjemmesiden enkelte steder er underskrevet med Torkil P. Andersen, er dette samme person som Ketil?

Min lief.. feil... Navnet er helt korrekt Torkil P. Andersen!

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 15:51   #29
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Jeg er norsklærer med grunnfag i lingvistikk, og når jeg greier å la være
og irritere meg over ortografien, så.... Jaja.

Så om en av elevene dine leverte inn en oppgave skrevet i samme stil ville du gitt blaffen i skrivefeilene og kun lagt "godviljen" hva gjelder innholdet?
Er du gavmild med karakterene?

Gammel 24-03-07, 15:56   #30
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Unnskyld meg, men er dette et rettskrivingsforum eller et lavkarbo forum???

Jeg er her pga av LAVKARBO- ressursene i dette forumet.

Hva slags lavkarbofilosofi er Lippincott? Har ikke hørt om det før...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 16:06   #31
Ziggy
Gjest

Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Jeg sier ganske enkelt at jeg har problemer med å ta noen alvorlig som hevder at de representerer en medisinsk og vitenskapelig fundert kostholdskur, men ikke engang kan skrive korrekt norsk.

Et godt språk skaper et godt førsteinntrykk, og likeledes skaper en dårlig språkføring et dårlig inntrykk...

Om du ønsker å fordype deg i syntaks og ortografi, anbefaler jeg deg heller å engasjere deg på dette forumet, http://skolenettet.ls.no, heller enn her inne på lavkarbo.no.

Her inne er vi mere opptatt av budskap, enn av korrekt tegnsetting og gramatikk.

En allmennlege er i utgangspunktet ikke en spesialist i ernæring, men det forhindrer jo ikke at kuren hans kan fungere utmerket.

Etter det jeg kan se baserer han seg i stor grad på enkelte meta-analyser publisert i JAMA.

Har han gjort egen forskning i tillegg?

Torkil har aldri forsøkt å fremstå som en forsker, men har som mange andre som har utarbeidet egne kostholdsprinsipper basert seg på tilgjengelig forskningslitteratur, bl.a. fra JAMA, men også fra en god del andre vitenskapelige kilder og referanseverk, som du vil kunne se, om du har boken og kontrollerer kildehenvisningene.

Ut i fra mye av det du har skrevet her inne, og i andre tråder, så tror jeg egentlig du har kommet til feil forum, tror egentlig du burde vurdere www.vektklubb.no eller www.fitnessprat.no, da dette kan være fora som bedre egner seg for dine kostholdsprinsipper- og meninger, så langt jeg har forstått dem.

.

Sist redigert av Ziggy : 24-03-07 kl 18:04.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 16:12   #32
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Unnskyld meg, men er dette et rettskrivingsforum eller et lavkarbo forum???

Jeg er her pga av LAVKARBO- ressursene i dette forumet.

Hva slags lavkarbofilosofi er Lippincott? Har ikke hørt om det før...

Det er vel et norsk forum...

Jeg er litt overrasket over denne ekstreme forsvarsposisjonen enkelte inntar her.
Jeg er ganske sikker på at boken er skrevet bedre enn hjemmesiden, og bør man ikke da forvente at de som driver hjemmesiden har respekt nok til å skrive både forståelig og korrekt?

Du burde definitivt lese Lippincott.

Gammel 24-03-07, 16:15   #33
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Du burde definitivt lese Lippincott.

Hva slags lavkarbofilosofi er det da? Har du noen link?

Gammel 24-03-07, 16:17   #34
Nantoz
Juniormedlem

Om du ønsker å fordype deg i syntaks og ortografi, anbefaler jeg deg heller å engasjere deg på dette forumet, http://skolenettet.ls.no, heller enn her inne på lavkarbo.no.

Her inne er vi mere opptatt av budskap, enn av korrekt tegnsetting og gramatikk.

Budskapet forstyrres ved at måten det fremlegges er såpass dårlig. Jeg håper, og antar, at det kommer bedre frem i boken.

Torkil har aldri forsøkt å fremstå som en forsker, men har som mange andre som har utarbeidet egne kostholdsplaner basert seg på tilgjengelig forskningslitteratur, bl.a. fra JAMA, men også fra en god del andre vitenskapelige kilder og referanseverk, som du vil kunne se, om du har boken og kontrollerer kildehenvisningene.

Spennende. Skal se om jeg får fatt på den.

Ut i fra mye av det du har skrevet her inne, og i andre tråder, så tror jeg egentlig du har kommet til feil forum, tror egentlig du burde vurdere www.vektklubb.no eller www.fitnessprat.no, da dette kan være fora som bedre egner seg for dine kostholdsprinsipper- og meninger, så langt jeg har forstått dem.
.

Jeg er imponert!
Ut i fra mine kommentarer om 1:kontinuerlig bruk av laksativer er ikke bra, 2: kostfiber er bra, og 3: GI i poteter kan senkes, har du tydeligvis klart å sette meg i en eller annen bås.
Fortell meg mer om meg selv.

Gammel 24-03-07, 16:21   #35
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Budskapet forstyrres ved at måten det fremlegges er såpass dårlig. Jeg håper, og antar, at det kommer bedre frem i boken.

Spennende. Skal se om jeg får fatt på den.

Jeg er imponert!
Ut i fra mine kommentarer om 1:kontinuerlig bruk av laksativer er ikke bra, 2: kostfiber er bra, og 3: GI i poteter kan senkes, har du tydeligvis klart å sette meg i en eller annen bås.

Andre for svare for seg, men jeg synes det er interessant å diskutere kost og ernæring m.m, -og særlig med dem som ikke står for akkurat det samme som meg selv!

Mitt eneste ankepunkt, er at man kanskje bør se MEST på sak, og mindre på presentasjon....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 16:21   #36
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Hva slags lavkarbofilosofi er det da? Har du noen link?

Bl.a.
http://www.lww.com/product/?978-0-7817-4133-0
http://www.lww.com/product/?978-0-7817-4672-4

Gammel 24-03-07, 16:24   #37
Ziggy
Gjest

...Jeg er imponert!

Akkurat det tror jeg ikke trengs, det er vel bare å se hvordan du karakteriserer presentasjonen av enkelte kostholdsfilosofier her inne det, heller enn som oss andre, og fokusere på det faktiske innholdet, samt hvilke reaksjoner du får og har fått fra flere deltagerene her inne...

Tror det skulle si nok om den saken...

.

Gammel 24-03-07, 16:25   #38
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Andre for svare for seg, men jeg synes det er interessant å diskutere kost og ernæring m.m, -og særlig med dem som ikke står for akkurat det samme som meg selv!

Det synes jeg er en veldig god og sunn holdning.
Diskusjon og krangling er to veldig forskjellige ting.

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mitt eneste ankepunkt, er at man kanskje bør se MEST på sak, og mindre på presentasjon....

Som sagt, jeg skal lese boken når jeg får fatt på den. Den fortjener nok en sjanse, men førsteinntrykket var ikke bra. that's it.

Gammel 24-03-07, 16:28   #39
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sitat:

Diskusjon og krangling er to veldig forskjellige ting.

Enig!

Sitat:

Som sagt, jeg skal lese boken når jeg får fatt på den. Den fortjener nok en sjanse

Og jupp, enig igjen!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 16:29   #40
Ziggy
Gjest

Så dette er bokverk som omhandler og anbefaler lavkarbokosthold, er det slik å forstå?

Som sagt, jeg skal lese boken når jeg får fatt på den. Den fortjener nok en sjanse, men førsteinntrykket var ikke bra. that's it.

Tror ikke det der er en dum tanke nei, da vil du heller være i stand til å diskutere innhold, heller enn ortografi og syntaks, noe som også vil gjøre sitt til at du møter en helt annen holdning og velvilje blant mange deltagere her inne...

.

Gammel 24-03-07, 16:34   #41
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Oki.
Nå er jeg ikke noe sterk på engelsk da, må vite... Og utfra de linkene så såg det ut som det var salg av en haug med bøker.. Orka ikke lese så mye, så jeg fant ikke ut noe om hva slags filosofi det gjaldt.. (Og jeg må av å til ha ting inn med teskje )

For jeg er bare interessert i lavkarbo, det meste av alt anna er prøvd, med det resultatet at jeg har blitt fetere for hver gang.

Gammel 24-03-07, 16:37   #42
Nantoz
Juniormedlem

Så dette er bokverk som omhandler og anbefaler lavkarbokosthold, er det slik å forstå?

Det er bokverk som tar for seg kostholdsteori og ernæringfysiologi på anerkjent og faglig kompetent vis, selvfølgelig også lavkarbodietter.

Mener du at om man leser om andre dietter enn lavkarbovariantene og er interesert i fysiologi har man ingenting på dette forumet å gjøre?

]
Tror ikke det der er en dum tanke nei, da vil du heller være i stand til å diskutere innhold, heller enn ortografi og syntaks, noe som også vil gjøre sitt til at du møter en helt annen holdning og velvilje blant mange deltagere her inne...
.

Jeg vil tro jeg er ganske godt i stand til å diskutere innholdet. For du mener vel ikke at man må være en tilhenger av ketolyse før man har "rett" til å dsikutere den?
Er du for eksemple uenig i mine påstander om fiber?

Gammel 24-03-07, 16:39   #43
Ziggy
Gjest

Bare for å ha sagt det...

Selv følger heller ikke jeg Torkil sitt kosthold som sådan, men min kostholdsfilosofi er ikke ulik den han anbefaler. Grunnen til at jeg reagerte, var karakteristikkene du kom med, og antydningene som mange følte, at du dro en likhet mellom ortografiske feil, og dårlig fundert vitenskapelig grunnlag for kostholdsplanene hans. Kommer man med slike antydninger, tror jeg mange her inne reagerer.

Og husk, mange her inne kjemper en kontinuerlig kamp i sine omgivelser for å få aksept på sitt kosthold, og i så måte har dette vært et "fristed" for alle som deler interessen for, og fordelen av et lavkarbokosthold...

Så for all del, om du som oss heller holder deg til sak heller enn utenforliggende faktorer, og deler dine erfaringer og kunnskaper om lavkarbokosthold, ja så tror jeg du vil oppleve et inkluderende og godt fellesskap her inne, hvor man har som motto å følge Kardemommeloven som sådan...

.

Gammel 24-03-07, 16:48   #44
Nantoz
Juniormedlem

Bare for å ha sagt det...

Selv følger heller ikke jeg Torkil sitt kosthold som sådan, men min kostholdsfilosofi er ikke ulik den han anbefaler. Grunnen til at jeg reagerte, var karakteristikkene du kom med, og antydningene som mange følte, at du dro en likhet mellom ortografiske feil, og dårlig fundert vitenskapelig grunnlag for kostholdsplanene hans. Kommer man med slike antydninger, tror jeg mange her inne reagerer.

Og husk, mange her inne kjemper en kontinuerlig kamp i sine omgivelser for å få aksept på sitt kosthold, og i så måte har dette vært et "fristed" for alle som deler interessen for, og fordelen av et lavkarbokosthold...

Så for all del, om du som oss heller holder deg til sak heller enn utenforliggende faktorer, og deler dine erfaringer og kunnskaper om lavkarbokosthold, ja så tror jeg du vil oppleve et inkluderende og godt fellesskap her inne, hvor man har som motto å følge Kardemommeloven som sådan...

.

For siste gang: jeg hadde andre forventninger til en side som hevder å ha en vitenskapelig fundert ernæringsfilosofi.
Jeg vil hevde at om boken var skrevet på samme måte ville ikke du eller noen andre klart å ta den seriøst.
Ikke sett i gang med å skrive et flammende forsvarsinnlegg nå, bare prøv å skjønn poenget mitt her.
Ikke ta det som en personlig fornærmelse, eller en fornærmelse mot forumet.
Bare les det jeg har skrevet, tenk over mitt ståsted, og la det ligge.

Jeg synes lavkarbokosthold er veldig interessesant, og prøver å finne ut hvilke ernæringsregler de forskjellige lever etter.

La oss derfor gå over på det mer kostholdsrelaterte: hvorfor mener ketolysetilhengerne at fiber ikke skal være bra? Jeg skjønner ikke helt tankegangen bak det.

Gammel 24-03-07, 16:49   #45
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Personen bak Ketolysekuren er utdannet lege og spesialist i allmenmedisin, Torkil P. Andersen, opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge i voksen alder.
.

I tillegg kan det vel tilføyes at Torkil er her inne på forumet med jevne mellomrom og guider de som følger ketolyse-kuren (og innimellom oss andre villfarne ) rundt i den tåkeheimen det innimellom føles som å følge en lavkarbo-filosofi. Tatt i betrakting hvor indoktrinert samfunnet er av ernæringsråd/Roede/libra tankegangen..

Forøvrig ble det nevnt at rotfrukter bidrar til kostfiber som holder orden på magen. Rotfrukter er bannlyst i så vidt jeg vet samtlige lavkarbodietter (untatt vi som følger fedon som kan tillate oss en liten gulråt eller en kålrotskive i nye og ne) pga det høye stivelsesinnholdet.

Gammel 24-03-07, 16:53   #46
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg synes lavkarbokosthold er veldig interessesant, og prøver å finne ut hvilke ernæringsregler de forskjellige lever etter.

Øverst på siden finner du en link som heter "Ressurser". Under den vil du finne en rask oversikt over de forskjellige filosofiene, og et sammendrag av disse.

Gammel 24-03-07, 16:55   #47
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forøvrig ble det nevnt at rotfrukter bidrar til kostfiber som holder orden på magen. Rotfrukter er bannlyst i så vidt jeg vet samtlige lavkarbodietter (untatt vi som følger fedon som kan tillate oss en liten gulråt eller en kålrotskive i nye og ne) pga det høye stivelsesinnholdet.

Hva med peanøtter eller mandler da? Er det også "bannlyst"?

Gammel 24-03-07, 16:56   #48
Ziggy
Gjest

... Mener du at om man leser om andre dietter enn lavkarbovariantene og er interesert i fysiologi har man ingenting på dette forumet å gjøre?

Nei, for all del, men er man heller tilhenger an andre kostholdsfilosofier enn av et lavkarbokosthold, ja så er man om mulig kommet til et litt feil fora, ja...

Men fysiologi og human ernæring sett med bakgrunn i et lavkarbokosthold, ja det er det mange her inne som er opptatt av, så der vil du nok finne flere som kan være med på slike interessante diskusjoner...

For som sagt, mange her inne kjemper en kontinuerlig kamp i sine omgivelser for å få aksept på sitt kosthold, og i så måte har dette vært et "fristed" for alle som deler interessen for, og fordelen av et lavkarbokosthold...

...Jeg vil tro jeg er ganske godt i stand til å diskutere innholdet. For du mener vel ikke at man må være en tilhenger av ketolyse før man har "rett" til å dsikutere den?

Nei, jeg mener ikke det... men jeg mener man både bør og må lese boken omhandlende kostholdsfilosofien før man begynner å involvere i diskusjoner om den som sådan...

.

Gammel 24-03-07, 17:02   #49
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Hva med peanøtter eller mandler da? Er det også "bannlyst"?

Nei, ikke på min filosofi hvertfall. Men på atkins induksjon anbefaler man å holde seg unna disse (de gjeninføres senere i kostholdet). Når det gjeldert ketolyse husker jeg ikke helt hvordan det er med nøtter, men mener å huske at dersom vekttapet ikke stopper opp kan man spise noen få innimellom.
Forøvrig er vel peanøtter den eneste også linberg mener man skal være forsiktig med pga soppsporene de ofte inneholder som kan gi allergi.

Gammel 24-03-07, 17:09   #50
Ziggy
Gjest

Det er bokverk som tar for seg kostholdsteori og ernæringfysiologi på anerkjent og faglig kompetent vis, selvfølgelig også lavkarbodietter.

Har ikke lest akkurat det referanseverket, nei, men har brukt tilsvarende jeg har fått tak i gjennom BIBSYS, når jeg har værtsøkt etter forklaringer på ulike tema omhandlende human ernæring med vekt på de biokjemiske prosesser som forekommer i forbindelse med inntak av ulike næringsstoffer i kroppen.

Har du forresten lest boken "Bedre uten Brød"? Den boka er ingen fagvitenskapelig presentasjon av lavkarbokosthold, men viser hvordan man innen denne kostholdsretningen baserer seg på ulik kunskap om human ernæring og biokjemi, som en basis for denne type kosthold.

Her tar man bl.a. opp virkningen et lavkarbokosthold kan ha på ulike sykdommer som bla.a. kreft m.fl. Enkelte av fremstillingene kan oppfattes som kontroversielle, og strider til dels med den rådende vitenskapelige forklaringen på b.a. utviklingen og spredningen av kreft.

De betraktningene som fremkommer i denne boka har slik jeg ser det svært mye for seg... for det er ingen tvil om at mange av dagens livsstilssykdommer kan direkte kobles til hva vi bl.a. spiser...

Så den boka anbefaler jeg deg også å lese...

.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.