Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny og usikker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-09-06, 20:30   #26
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Ny og usikker

Opprinnelig lagt inn av Iset

I mel, poteter og ris er det en god del karbohydrater som påvirker utskillelsen av insulin, altså blodsukkeret. Med pcos følger jo ofte insulinresistens og man tåler ikke så godt raske karbohydrater (eller for mye karbo i det hele tatt), derfor bør man unngå hvete, poteter, vanlig brød, sukker, pasta og ris.
Når det gjelder melk er det vel fordi det ikke er så sunt, siden den er pasteurisert og homogenisert osv. Jeg er litt usikker på akkurat det, men drikker ikke melk fordi jeg mener det ikke er så sunt. Bruker litt h-melk i maten av og til da, men helst fløte.

Rømme, creme fraiche, oster og slikt kan man bruke fordi de tåles bedre og inneholder få karbohydrater.

Hvorfor man bør spise grønnsaker som vokser OVER jorden? Jo, igjen - færre karbohydrater. Gulrot, kålrot, løk og poteter osv inneholder en god del karber. Løk er forsåvidt greit (jeg spiser egentlig alle typer grønnsaker utenom poteter men så teller jeg jo ikke så nøye heller da) men grønnsaker som vokser over jorden er fattigere på karbo.

Var det Herbalife du hadde fått disse sinnssyke rådene av? Som feks. at hjemmelaget var dårligere enn posemat?

Men hva bruker man istedenfor mel? Jeg mente å ha lest noe om soyaprotein her, hva er dette for noe?

Finnes det pasta og ris som er spesielt for oss med PCOS?

Du har jo helt klart rett i det med melken..men hva bruker du isteden, det er jo en del stoffer i melka som er viktig for oss? Kalsium feks?

Så bra at løk er lovlig, jeg hadde daua ellers! I love onion. <3

Det var distributøren for Herbalife (ikke venninnen min) som gav meg disse rådene ja, blant annet. Det var i hvert fall hun som påsto at man heller skulle bruke posesauser osv...

Jeg må snart begynne å notere ned all denne informasjonen jeg. =)

Takk for flotte svar (=

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 21:14   #27
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Husk at Herbalife er bygd på pyramidesalgsprinsippet... og de vil si nesten hva som helst for å få solgt varene sine. De må tross alt kjøpe de inn selv først og taper jo penger om man er skeptisk... Fikk direkte kjeft av en fyr jeg studerte med fordi jeg mente det var merkelige ting han sa om hvor fantastisk det skulle være.

Gammel 06-09-06, 21:24   #28
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 56
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imp

Men hva bruker man istedenfor mel? Jeg mente å ha lest noe om soyaprotein her, hva er dette for noe?

Finnes det pasta og ris som er spesielt for oss med PCOS?

Du har jo helt klart rett i det med melken..men hva bruker du isteden, det er jo en del stoffer i melka som er viktig for oss? Kalsium feks?

Så bra at løk er lovlig, jeg hadde daua ellers! I love onion. <3

Det var distributøren for Herbalife (ikke venninnen min) som gav meg disse rådene ja, blant annet. Det var i hvert fall hun som påsto at man heller skulle bruke posesauser osv...

Jeg må snart begynne å notere ned all denne informasjonen jeg. =)

Takk for flotte svar (=

Soyaprotein kan du bruke, egner seg ypperlig i lavkarbobrød, vaffler og pannekaker. Masse godt og lovlig det kan brukes til.

Hvorfor ikke lage seg kyllingfilet, en biff eller noe annet istedenfor pasta? Er selv en pastaelsker av rang, men det finnes så mye annet godt i stedenfor.. og bruk heller rene råvarer. Hva med kyllingbiter i hjemmelaget tomatsaus med en god salat ved siden av? Jeg bruker og litt Dolmio pastasaus innimellom, den har ikke sinnsykt mange karber per 100 gram..

Kalsium får du i ost eller som tilskudd.

Noter gjerne ned, men ta deg og en tur på biblioteket og lån deg en bok Da får du helheten og sikkert masse ting vi glemmer å opplyse om

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 22:08   #29
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Angående Melk:

I melken er det laktose (melkesukker) som spaltes av et enzym kalt laktase, som spalter melkesukret til glukose (vanlig hvitt sukker) og galaktose

altså det blir en del raske karbohydrater i melk...

Gammel 06-09-06, 22:21   #30
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Husk at Herbalife er bygd på pyramidesalgsprinsippet... og de vil si nesten hva som helst for å få solgt varene sine. De må tross alt kjøpe de inn selv først og taper jo penger om man er skeptisk... Fikk direkte kjeft av en fyr jeg studerte med fordi jeg mente det var merkelige ting han sa om hvor fantastisk det skulle være.

Oki..ja, det er rart med det..men jeg må jo innrømme at jeg blir utrolig skeptisk når jeg leser at så mange skriver negativt om Herbalife...
Det er jo et kosttilskudd, så man skulle ikke tro det var så dårlig. Men det er vel det at det blir en erstatning for mat.

Det som gjorde at venninnen min ble begeistret for det, var all energien hun fikk, og formen. Hun er en alenemor med tre små gutter, så det sier seg selv at hverdagen hennes er hektisk. Og hun fikk det mye bedre med Herbalife, derfor ble nå jeg nysgjerrig på å prøve også.
Men jeg innser at det nok er forskjell på henne og meg som har PCOS.

Gammel 06-09-06, 22:24   #31
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Soyaprotein kan du bruke, egner seg ypperlig i lavkarbobrød, vaffler og pannekaker. Masse godt og lovlig det kan brukes til.

Hvorfor ikke lage seg kyllingfilet, en biff eller noe annet istedenfor pasta? Er selv en pastaelsker av rang, men det finnes så mye annet godt i stedenfor.. og bruk heller rene råvarer. Hva med kyllingbiter i hjemmelaget tomatsaus med en god salat ved siden av? Jeg bruker og litt Dolmio pastasaus innimellom, den har ikke sinnsykt mange karber per 100 gram..

Kalsium får du i ost eller som tilskudd.

Noter gjerne ned, men ta deg og en tur på biblioteket og lån deg en bok Da får du helheten og sikkert masse ting vi glemmer å opplyse om

Jeg skal helt klart ta den turen på biblioteket, må huske på det. Men jeg liker å få personlige tips og råd også =)

Det er så synd at pasta er forbudt...men den er nok en av de store synderne, for pasta har jeg alltid brukt masse av!

Og takk for smakfulle tips (=

Gammel 06-09-06, 22:29   #32
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Angående Melk:

I melken er det laktose (melkesukker) som spaltes av et enzym kalt laktase, som spalter melkesukret til glukose (vanlig hvitt sukker) og galaktose

altså det blir en del raske karbohydrater i melk...

Alright, tusen takk for utfyllende svar.

Men hva bruker du istedenfor melk når du skal lage feks hvit saus til fisk? (Og hva bruker man istedenfor mel? Kan man bruke soyaprotein her?)

Kan man bruke soyaprotein til en generell erstatning for mel, i alt, så å si?

Til bakervarer er det vel stort sett greit å bytte ut lettmelka med kefir(for den er vel ok?) eller kulturmelk, men det finnes jo ting der man ikke kan bruke annet...som sagt saus til fisk. Noen gode råd?

Beklager om jeg maser fælt på dere altså. Men jeg blir mer og mer gira på dette her. Takk for at dere tar dere tid og svarer meg

Gammel 06-09-06, 22:33   #33
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Jeg skal helt klart ta den turen på biblioteket, må huske på det. Men jeg liker å få personlige tips og råd også =)

Det er så synd at pasta er forbudt...men den er nok en av de store synderne, for pasta har jeg alltid brukt masse av!

Og takk for smakfulle tips (=

kjøp fullkornspasta... du må ikke spise kjempemye av det, men litt er greit etter hvilken filosofi du velger

Gammel 06-09-06, 22:50   #34
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

som sagt saus til fisk. Noen gode råd?

Nyydelig hvit saus som faktisk nesten smaker som ekte hvit saus, utrolig nok:

1 kartong fløte (1/3 liter)
1 pakke Philadelphia eller Tine kremost naturell (til pasta etc kan du jo bruke de med smak)
Muskat, salt, hvit pepper
Revet ost

Ha fløte og kremost i en kasserolle. Kok opp og la det småkoke noen minutter. Ha i en god del revet/skivet hvitost og la det smelte inn til skikkelig konsistens. Smak til med krydder. Muskat gjør at sausen får skikkelig "hvit saus"-smak.

Fjonken er et geni, som kom på denne! I love Fjonken!!

Jeg laget en nydelig fiskegryte nylig ved å tilsette rå biter av torskefilet i sausen og la det koke til fisken var ferdig. Hadde også i halvkokte minigulrøtter, brokkoli og kålrotstaver og litt grønne erter, og serverte med kokt blomkål som poteterstatning.

Vesla på 3 år spiste som om hun aldri hadde sett mat før!

Gammel 08-09-06, 20:40   #35
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Tusen hjertelig takk, så utrolig flott tips!!

Nå er det helg, og til tirsdag får jeg lønning, så nå skal jeg ta en sjauing her. Skal samle inn all mat jeg ikke kan spise, og gi bort (de blir vel sjokkerte når de ser alt jeg ikke kan ha i meg ). Så blir det handletur, må finne substitutter for ting, og så skal jeg samle inn oppskrifter og sånt herfra. Og så biblioteket i morgen den dag!!

Gammel 08-09-06, 20:42   #36
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

kjøp fullkornspasta... du må ikke spise kjempemye av det, men litt er greit etter hvilken filosofi du velger

Men mener du at det er mindre karbos i fullkornspasta?

Gammel 08-09-06, 20:43   #37
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Forresten, er det noen som har prøvd å bake pasta selv, med feks soyaprotein eller noe annet? Eller går ikke det?

Gammel 08-09-06, 20:49   #38
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Forresten, er det noen som har prøvd å bake pasta selv, med feks soyaprotein eller noe annet? Eller går ikke det?

Fjonken tror jeg har en pastaoppskrift. Og fullkornspasta har lavere GI enn vanlig

Gammel 09-09-06, 06:06   #39
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Noen nye spm som dukka opp: (Får ikke sove!)

Hvordan er det å bruke soyamelk som substitutt for vanlig lettmelk?

Og hva bruker dere istedenfor sukker? Jeg regner med at det finnes litt forskjellig, og alle søtningsmidlene er ikke like bra, har jeg hørt. Hvordan er det diabetessukkeret, Natreen?

Hvor går grensen for dere ved antall karbohydrater pr 100 g?

Jeg vet det er forskjell på raske og trege karbohydrater, hvordan vet man hvilke matvarer som inneholder hva?

Gammel 10-09-06, 11:04   #40
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Noen nye spm som dukka opp: (Får ikke sove!)

Hvordan er det å bruke soyamelk som substitutt for vanlig lettmelk?
soyamelk er en bra erstatning for melk, men jeg vet ikke hvor mye karber det er i en dl
Og hva bruker dere istedenfor sukker? Jeg regner med at det finnes litt forskjellig, og alle søtningsmidlene er ikke like bra, har jeg hørt. Hvordan er det diabetessukkeret, Natreen?
Jeg bruker helst splenda, for jeg tåler ikke de andre, men uansett så er dette noe som kan få vektnedgangen til å gå sakte, eller stagnere, så det er ikke anbefalt at man bruker så mye av det.
Hvor går grensen for dere ved antall karbohydrater pr 100 g?
Det varierer veldig etter hvilken filosofi man velger å følge. Feks Atkins induksjon (første fase) skal man spise 20gr karbohydrat pr dag. Mens Fedon ikke regner på den måten men går på høy/lav GI. Jeg foreslår at du skaffer deg ei bok om den filosofien du velger å følge. Det er veldig lurt av deg å følge en filosofi i starten. Det er ofte vanskelig å gå ned i vekt på en egenkomponert filosofi viss du ikek har nok kunnskaper om emnet...
Jeg vet det er forskjell på raske og trege karbohydrater, hvordan vet man hvilke matvarer som inneholder hva?
Fedons filosofi går på raske/trege karber, og dersom du skal følge hans filosofi, så står det lister i bøkene hans... eller det går å kjøpe en GI-liste fra fedon. Hovedregelen er at man skal unngå: sukker, mel, poteter, ris, pasta...

Gammel 11-09-06, 16:45   #41
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Takk for flotte svar!!

Sjekka soyamelka nå, 2,4 g karber pr 100 g, ikke så ille det vel?

Ja, det ser ut til at jeg er nødt til å skaffe meg en bok. Biblioteket har hatt stengt, men i morgen er de oppe lenge, så da får jeg se hva de har.

Gammel 11-09-06, 18:53   #42
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Takk for flotte svar!!

Sjekka soyamelka nå, 2,4 g karber pr 100 g, ikke så ille det vel?

Ja, det ser ut til at jeg er nødt til å skaffe meg en bok. Biblioteket har hatt stengt, men i morgen er de oppe lenge, så da får jeg se hva de har.

Jeg bruker aldri å dra til biblioteket for å sjekke hva de har, de fleste har en internettside der du kan søke i databasen deres!

Søkesiden til biblioteket i Røyken (Håper dette er rett, ser at du bor i Spikkestad...) er http://www.royken.folkebibl.no/cgi-bin/websok. Hovedsiden er http://www.royken.folkebibl.no/)

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:08   #43
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Tusen takk for tipset Lemen, det er riktig ja =)

Har ikke vært her på en stund, men oppdaterer nå i en dagbok, kan være greit å ha en.

Vil bare opplyse om at Herbalife er over og ut

Gammel 22-10-06, 18:55   #44
Sirene
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2006
Alder: 79
Sirene er på en erverdig vei

Hei,
Bare et enkelt godt råd. Dersom du har mistanke om at du har cøliaki, skal du aldri begynne å spise glutenfritt før du har fått skikkelig diagnose etter gastroskopi. Hvis du gjør det, vil tarmslimhinnen din leges slik at man ikke ser noe galt, og dermed går du glipp av grundstønad på 1663.- kr. om måneden!
Så Imp, dersom din samboer har mistanke om at han har cøliaki bør han insistere på å bli undersøkt for det.
Ellers kan du regne med, at de fleste glutenfrie spesialprodukter har veldig høyt glykemisk indeks. dvs. at de får blodsukkeret til å stige veldig raskt for så å falde raskt.

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:55   #45
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Oh...jeg lovte å fortelle hvorfor Herbalifedamen mente at jeg ikke skulle spise gluten. Jeg ble invitert på et møte med masse Herbalifedamer..er usikker på hvor mye jeg kan skrive rundt dette her, men jeg syns det var merkelige greier. Jeg fikk en følelse av folk som ville frelse meg, på en måte...guffent :P

Jeg spurte uansett om gluten: Lederen for møtet svarte at det skal vi ikke spise fordi det ikke er lettfordøyelig. Det samme sa hun om melkeproteiner.

Gammel 22-10-06, 18:58   #46
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Sirene, her.

Hei,
Bare et enkelt godt råd. Dersom du har mistanke om at du har cøliaki, skal du aldri begynne å spise glutenfritt før du har fått skikkelig diagnose etter gastroskopi. Hvis du gjør det, vil tarmslimhinnen din leges slik at man ikke ser noe galt, og dermed går du glipp av grundstønad på 1663.- kr. om måneden!
Så Imp, dersom din samboer har mistanke om at han har cøliaki bør han insistere på å bli undersøkt for det.
Ellers kan du regne med, at de fleste glutenfrie spesialprodukter har veldig høyt glykemisk indeks. dvs. at de får blodsukkeret til å stige veldig raskt for så å falde raskt.

Hei!

Når det gjelder samboern, så har han (les: jeg..) kutta ut brød og mel og slikt, i to uker. Han var like dårlig i magen da. Innstillingen til samboern når det gjelder å finne ut dette her, er veldig dårlig...det er jeg som er pådriveren, og da er det ikke alltid lett.

Han har ikke tatt gastroskopi, men motsatt vei,og de fant ikke noe galt da. Men de ser kanskje ikke cøliaki på den måten?

Er det mulig han kan ha cøliaki selv om han ikke ble bedre med to uker uten gluten?

Gammel 22-10-06, 19:13   #47
Sirene
Juniormedlem

Alder: 79
Sirene er på en erverdig vei

Mange med cøliaki må spise glutenfritt lenge, før de blir bedre i magen, så to uker er ingen tid. Så lurer jeg også på, om han virkelig har spist helt glutenfritt, for det er ikke nok å kutte ut brød og mel. Gluten finnes i mange ferdigprodukter, man skal ikke ha den minste smule med gluten for å unngå å bli syk. Man må også unngå forurensing fra redskaper og brødfjøl. Smørepålegg kan være forurenset av smuler fra vanlig brød, og dette er nok til at man kan få en reaksjon. Det er altså et omfattende prosjekt å få til å spise glutenfritt. Derfor er det heller ingen vits i å gjøre det, hvis det ikke er strengt nødvendig, dvs. hvis man har cøliaki. For da må man, og da føles det ikke så besværlig, men heller nødvendigt.
Hilsen Sirene

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 20:16   #48
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Oki, takk for svar. Det ser ut som du har greie på det du snakker om.

Han skal få streng beskjed neste gang, utredning for cøliaki.

Gammel 23-10-06, 11:16   #49
Bigmamma
Juniormedlem

Alder: 58
Bigmamma er på en erverdig vei
Wink

Sv: Ny og usikker Heralife

Jo takk har også fått tipset om å bruke Herbalife - noen år tilbake.
Noen få kilo snek seg vekk så var det bom stopp, brukte dette i noen måndeder før jeg ga opp og da kom de tilbake gitt sammen med noen flere kilo som bonus.
Starta med Herbalife etter råd fra medisinsk lege og når jeg har tatt opp dette med ham i senere tid sier han faktisk rett ut at nå ville han ikke for alt i verden ha anbefalt med noen for pulverkur da dette ikke gagner min hormonbalanse.
Nå er jeg ny her inne å forsøker å leve etter lavkarbo metoden og får massevis av gode råd så for min del er det slutt med å tenke pulver for å komme ned i vekt.
Så hvorfor ikke returnere Herbalif shaken og alle talbletter du skal ta ved siden av og bruke 30 dagers returrett/angrefrist dersom du har kjøpt direkte fra en distributør og bruke pengene på noe mer konkret som f.eks. god lavkar mat eller bøker om tema?

Bigmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Da var jeg i gang, og er liiiiitt usikker Seigdama Ketolysekuren 31 14-06-06 10:20
Kostomlegging for foreldre Tingeling Dr Lindbergs 12 24-07-05 14:21
Litt usikker på hvor jeg skal starte... elian Induksjonen 2 22-07-04 15:32
gå inn å les.. ayliah Generell ernæringsdebatt 4 07-02-04 12:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.