Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starter 1. juni - Blir du med?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-06-11, 21:17   #276
Ashley
Medlem

Ashley sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Ashley er ny på veien

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

1) Du burde få ut kcal-tankegangen for et par måneder. Kcal kan du bry deg om når du når vektplatå uke 4.
2) Ikke spis etter trening. Spis når du er sulten og spis til du er mett.
3) Drikk vann før trening, under trening og etter trening. Spis en kotelett før trening - noe tungt som kroppen kan jobbe med, ta energi fra.

åja så jeg skal da ikke spise etter trening? greit på kvelden, men hvis jeg trener på morgenen spiser jeg jo frokost etter trening. hvorfor skal man da ikke spise etter trening egentlig? trente ca 4 timer etter siste måltid. spiste sist idag kl 5.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:22   #277
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Medlem siden: May 2011
Alder: 38
Appelsinpiken er ny på veien

Men dere.. jeg lurer på om jeg gjør noe fullstendig feil?
Spiser så mye fett jeg klarer, og skriver inn alt på diett.no, men får i meg mer proteiner enn fett.. og nå, ca en halvtime etter å ha spist, så føler jeg meg nesten sulten igjen!? Og jeg var så mett at jeg ikke klarte spise opp det jeg hadde på tallerkenen...
Akkurat i dag har vært litt vanskelig, siden jeg har vært på jobb, og så måtte reise hjem uten å få spist noe først. Jeg bor i en annen by enn jobben nå i sommer, og jeg må ta tog )

I dag så sånn her ut:
Frokost: 2 svinekoteletter og tzaziki (2.2 karber, 43,7 fett)
Lunsj: Salat med fetaost og allemulige grønnesaker (ca 9 karber, 15 fett)
Middag: Foliebakt laks og creme fraiche (2.9 karber, 101 fett)

Totalt har jeg spist ca 2000 kalorier, hvor halvparten av dette var i laksemiddagen. Men så er jeg sulten igjen allerede !?

Igår var jeg stappmett nesten hele dagen, og da spiste jeg jo omtrent likt. Koteletter (og full salat) til frokost, salat med feit dressing og olje til lunsj, og restaurantmiddag som jeg forsøkte å av-karbe så mye som mulig (men som jeg tror jeg ble litt lurt av på sausen som jeg skrev i en post tidligere i dag).

What to do !?

Appelsinpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:24   #278
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 37
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

åja så jeg skal da ikke spise etter trening? greit på kvelden, men hvis jeg trener på morgenen spiser jeg jo frokost etter trening. hvorfor skal man da ikke spise etter trening egentlig? trente ca 4 timer etter siste måltid. spiste sist idag kl 5.

Hvorfor spise etter trening? Er du ikke sulten, så skal du ikke spise.
Er du sulten skal du spise, selvfølgelig. Vel og merke lavkarbo.
Det kan dog være lurt å ha en liten neve salte peanøtter på lur - i tilfelle blodsukkeret går så langt ned at du blir dårlig.
For "vanlige" mennesker er det normalt å pakke i seg banan etter trening - dette for å fylle glykogenlagrene igjen - altså fylle opp sukkerlagrene i muskler og lever igjen. Det er det vi ikke vil.

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:26   #279
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken, her.

Men dere.. jeg lurer på om jeg gjør noe fullstendig feil?
Spiser så mye fett jeg klarer, og skriver inn alt på diett.no, men får i meg mer proteiner enn fett.. og nå, ca en halvtime etter å ha spist, så føler jeg meg nesten sulten igjen!? Og jeg var så mett at jeg ikke klarte spise opp det jeg hadde på tallerkenen...

Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:33   #280
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden

Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag?
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:33   #281
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.

Ja, nettopp! Er akkurat det. Har jo fått med meg at jeg skal spise mest fett, deretter protein.
Men jeg klarer ikke få i meg nok fett, rett og slett.

Oi... Oppdaget faktisk nå at jeg har fått i meg masse fett i dag. Men de andre dagene har jeg slitt litt.
I dag er det jo 167,5 fett, 116,5 proteiner og 15,35 karber.
Men dette er jo bare en av dagene jeg har klart det, da. Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?

Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!

Gammel 05-06-11, 21:36   #282
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av MariaB, her.

Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden

Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag?
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?

Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.

Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P

Gammel 05-06-11, 21:40   #283
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P

hehe, kan tenke meg det Men det er særdeles avhengihetsskapende!

Nei, nå skal jeg snart finne senga, det har vært en slitsom helg! *gjesp*

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:40   #284
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?

Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!

Fettet fra baconet stekes egg i, ev. frokostlapper. Så fettet kommer inn i maten igjen. Majones på så og si alt. Er det grillmat bruker jeg aioli. MASSE aioli. Spiser ost, nesten 300 gram, hver dag. Til frokost, mellommåltid og lunch. 50 gram salte peanøtter til lunch som jeg har i osterullene. Til middag går det mye i fløte, oster, fetaoster, smør og rømme. Og kjøttdeig, ev. biff. Men jo mer proteinrik kjøtt - jo mer fettrikt tilbehør. Sauser, dressinger osv.

I et kaffekrus har jeg halvparten fløte og halvparten kaffe...

Gammel 05-06-11, 21:43   #285
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.

Middels sterk lilla er optimalt.... det var nytt for meg

Antall ketoner i urina har vel svært lite å si for vektnedgangen.

Ting som dagens aktivitet, væskeinntak, sykluser, mengde salter osv osv vil nødvendigvis innvirke på antall ketoner i urinen

Utslag er utslag, enkelt og greit

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:45   #286
Eve
Juniormedlem

Eve sin avatar

Hvor: Oslo
Eve er på en erverdig vei
Wink

Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.

Gammel 05-06-11, 21:48   #287
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Eve, her.

Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.

Vælkomin te gards!

Gammel 05-06-11, 22:02   #288
Rikkem0r
Medlem

Rikkem0r sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 39
Rikkem0r er på en erverdig vei

Velkommen Eve

Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:21   #289
KarboMamma
Medlem

KarboMamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
KarboMamma er på en erverdig vei

Ketosen? Er du ikke i ketose enda? Da må du bli strengere og fokusere mer på fettet.

Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.

Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...

KarboMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:34   #290
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma, her.

Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.

Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...

Stix kan være greit. Jeg stixer et par kvelder i uken, mest for å dempe stresset. Noe særlig ånde har jeg ikke. Samtidig som jeg har mer energi enn før, er jeg samtidig klar til å sove flere timer når som helst.
Det er individuelt hvorvidt søtningsstoffer trigger kroppen til å produsere insulin, for noen er følsom for det og tar det opp i kroppen. Hvis vekten ikke rikker på seg snart kan du vurdere kutte ut.

Gammel 05-06-11, 22:37   #291
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Rikkem0r, her.

Andre enn meg som har veiedag imorgen??

Jeppsjepps! Mandag er det ingen nåde nei

Opprinnelig lagt inn av MariaB, her.

Dessuten er tanta på besøk, og betyr straks et par kg opp. Jaja, morgendagen vil vise

Samme situasjon vi da. Håååper ikke mensen ødelegger for oss. Jeg er litt ekstra spent, for jeg har den nå for første gang på to år. Så aner ikke hvordan kroppen/vekta reagerer på den. Men det er vel en kjent og gjennomsnittlig sak sikkert at man er mer væskefyllt (?) da slik at man går opp i vekt... hmm... Håper likevel på det beste!! Er bare noen hundre gram i fra å være nede på et annet titall, så jeg håååper.

Gammel 05-06-11, 22:43   #292
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Har veiedag i morgen, men tror ikke det blir særlig positivt. Har vært nede på 91,5 denne uken, og kveldsvekta i dag er 93...
Kanskje tirsdag?

Gammel 05-06-11, 22:45   #293
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Har visst enda flere spørsmål jeg..

Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).

Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?

Gammel 05-06-11, 22:54   #294
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Har visst enda flere spørsmål jeg..

Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).

Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?

Da bør du se om du klarer presse inn noen gode fettkilder innimellom. Fett er alfa omega.
Å komme i ketose er individuelt. Noen tar 3-4 dager, andre tar 12 timer.

Gammel 05-06-11, 22:57   #295
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. ...

Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber?

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:11   #296
Rikkem0r
Medlem

Rikkem0r sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 39
Rikkem0r er på en erverdig vei

Uff jeg blir så paranoid jeg, av å ha de stixa liggende.. Mååå liksom sjekke hver kveld bare for å forsikre meg om at det jeg gjør er riktig, fler som sliter med det samme? evt tips for å legge fra seg den uvanen? Jeg har slutta å veie meg hver dag- men stixa er vanskelige å holde seg unna altså..
Og så kom jeg til å tenke på en ting.. Her om dagen var jeg hos ei venninne og vi bestemte oss for å grille. Hun tilbydde meg pølser, mais og potetsalat, men jeg svippa heller på meny og kjøpte meg et par kjøttstykker og avokado, tomat og rødløk( avokadosalat er så godt) og koste meg med det jeg Så spør hu igjen, etter jeg har sagt at jeg spiser lavkarbo som hu godt vet hva betyr, om jeg vil ha potetsalat... Jeg sier nei takk og spiser videre, så kommer kommentaren: "asså, du blir ikke no tjukkere selv om du spiser den liksom"
Hvordan takler dere de kommentarene der? Jeg sa ingenting jeg da, bare kikka ganske dumt på hu og fortsatte og spise.. Er det forventet at jeg må forklare meg i det vide og det breie bare fordi jeg spiser litt annerledes enn de liksom??
Måtte bare få det ut... Jeg synes det blir så fjollete med sånn kommentarer, og dum som jeg er lar jeg meg provosere litt og..

Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:24   #297
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Blir provosert over hvordan enkelte kan få seg til å være så ufin. For det er jo det det er! Når du gir uttrykk for at du ikke spiser slik - for uansett grunn - så skal det respekteres! Jeg, f.eks., har allergi for mandler og har alltid måtte takket nei til mandelbunnkaker. Jeg har takket nei med begrunnelse i allergi. Når jeg nå takker nei til noe jeg ikke "tåler" nå lengre, så kommer det spørsmål. Jeg svarer bare at jeg ikke tåler enkelte ingredienser. Er det noen som vet hva jeg holder på med og har viten om det - så blir jeg irritert og sur hvis de atpåtil skal presse på meg noe. Det skjedde meg i går, når jeg tenker meg om.

Gammel 05-06-11, 23:26   #298
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar

"Kanskje du også burde kutte det....."

Gammel 05-06-11, 23:26   #299
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber?

Jada. Skriver inn på diett.no så godt det lar seg gjøre.
Typisk; ca 100 protein, 20 karber, 80 fett. Fritt regnet utfra et gjennomsnitt fra de siste dagene.
Har noen dager innimellom hvor alt har vært supert, og jeg holder meg mett. Men jeg syns det er supervanskelig å spise nok fett.

Gammel 05-06-11, 23:29   #300
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig )

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter Jillian Michaels 30 day shred i dag! Noen som blir med? Fofa Trening 1875 27-01-15 17:10
6. juni thomas71 Generell diskusjon 6 06-06-11 20:57
Noen som starter i morgen 8. juni? Thida Ketolysekuren 24 13-06-09 19:16
Konferanse 19. juni Sprudle Generell diskusjon 20 07-06-07 15:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.