Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jeg har øreverk ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 18:57   #26
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Jamen Kanutten da... *ler* Det er jo det jeg sier.
Det går ut over balanseorganet, men det er usannsynlig at selve balansenerven tar skade.

Det er litt snodig med den balansenerven.
Tenk hvor mange som tror de har virus på balansenerven. De har til og med fått diagnosen av lege, men så går det trill rundt for dem. Skader på/sykdom i balansenerven gir nautisk svimmelhet, altså følelsen av å være i urolig sjø.

Gyratorisk vertigo (karusellsvimmelhet) derimot, kommer av skader i andre deler av balanseorganet, altså det indre øret. Veldig ofte er dette rusk i labyrinten.

*leter etter bilder som kan illustrere bedre*

Tverrsnitt av mellomøret (Hørselsorganet)
Trommehinna til venstre, så et hulrom (det egentlige mellomøret der verken ligger ved ørebetennelse) som går over i øretrompeten og ender i svelget, og hammer, ambolt og stigbøyle øverst. Stigbøylen bidrar til å sende (balanse) signaler inn til Vestibylen, som vi finner igjen på neste bilde av det indre øret

Tverrsnitt av det indre øret (balanseorganet)
Vestibylen er en del av labyrinten. Noen ganger danner det seg rusk i maskineriet her (endolymfekrystaller), og de krystallene gir voldsom svimmelhet om de kommer inn i en av gangene til venstre.
Ganske så avansert maskineri, som er mye mer utsatt for skader enn selve balansenerven.

Bare jeg som er treig.

Det finnes en manøver som kalles Epleys manøver. Jeg har selv hatt "virus på balansenerven". Av en eller annen grunn er det vanlig at damer får det etter en fødsel...

Gammel 20-02-11, 19:11   #27
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Bare jeg som er treig.

Det finnes en manøver som kalles Epleys manøver. Jeg har selv hatt "virus på balansenerven". Av en eller annen grunn er det vanlig at damer får det etter en fødsel...

Epley's er den som brukes for å renske opp i labyrinten ja

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 19:27   #28
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Gjett hvem som sitter med sabla vondt i det ene øret! Har prøvd både olje og saltballen min, men ingenting nytter, ikke engang smertestillende.. så derfor sitter jeg nå med en løkbit stappet inn i øret.. DET skal være så effektivt har jeg lest på nettet.

Gammel 06-03-11, 19:32   #29
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Gjett hvem som sitter med sabla vondt i det ene øret! Har prøvd både olje og saltballen min, men ingenting nytter, ikke engang smertestillende.. så derfor sitter jeg nå med en løkbit stappet inn i øret.. DET skal være så effektivt har jeg lest på nettet.

Huff Kanutten, du må ikke dytte så mye rart i øra dinetenk om du ikke får det ut igjen, og må på legevakta av den grunn

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:26   #30
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Huff Kanutten, du må ikke dytte så mye rart i øra dinetenk om du ikke får det ut igjen, og må på legevakta av den grunn

Ingen ting som er spissere enn albuen din skal inn i øret, nemlig!
For det har jeg lært av Trond Viggo!

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:52   #31
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Wink

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Ingen ting som er spissere enn albuen din skal inn i øret, nemlig!
For det har jeg lært av Trond Viggo!

Både løk, bomullsdott og olje er kommet ut igjen. Til og med sykerødvin funka ikke.Det som lindret mest var en halvtime i dusjen med varme vannstråler rett inn i øret. Fikk da sove et par timer før vondten kom tilbake. Der er vondt rundt øret også; kjeven er øm og beinet bak øret likeså.
Håper det smeller snart.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.