|
Sv: Easy Life start 25.januar
Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.
Litt usikker på om du tror jeg mente det motsatte her?? Men det er akkurat dette jeg også mener. Passe man på kcal i løpet av en dag og bruker mer enn man spiser så er det som du sier slik at alle går ned.
Og understreker nok engang det gjelder oss friske uten spesielle sykdommer som du også nevner til slutt
Du tar faktisk begredelig feil! Selv på underskudd er det sånn at fettet kan øke mens resten av kroppens celler sulter. Dette er enkelt og greit fordi en rask blodsukkerstigning er direkte skadelig for kroppen, så den må flytte sukkeret ut av blodet. Hvor havner sukkeret når lagrene i musklene og leveren er fulle og sukkeret fylles på langt raskere enn det kan brukes opp..?
..jo, fettcellene. Disse har ubegrenset evne til å ta til seg energi i form av glukose (fra karbohydrater). Så ja, jeg kan gå ned i fettvekt med rundt 2500kcal fra fett og proteiner, og opp i fettvekt (men ned i muskelmasse pga "cellular hunger" og feilernæring) på 1500kcal fra i hovedsak karbohydrat.
Edit: Sier dog ikke at lavkarbo er noen "magic bullet" som tryller vekk overflødig energi! Poengterer bare det av et høykarbo-kosthold med nesten konstant påfyll (mange små måltider utover dagen) av karbohydrater (aka. sukker) vil gi deg konstant forhøyet insulinnivå og lavt glukagonnivå. Dette blokkerer frigjøring av energi fra fettreserver, som igjen gjør at kroppen i hovedsak tærer på andre ressurser som muskelmasse når man ligger i kalori-underskudd.
På lavkarbo holdes insulinnivået nede og glukagonnivået oppe, som i en faste/sulteperiode. Til forskjell fra faste/sult tilfører vi plenty med energi (fett), vitaminer, mineraler og byggestener (protein), i tillegg til at insulin/glukagon-balansen ikke bare tillater nedbryting av fettreserver; den fremtvinger det.
Sist redigert av plastbox : 12-01-11 kl 19:55.
|