Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-11, 14:45   #26
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Blodpris på fløte

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er mulig jeg reagerer på laktosen også, men jeg har ikke hatt positivt utslag på laktosebelastning, så jeg er nok ikke pr def intolerant. Men, ja, kasein er jo min main trøbbel når det kommer til meieriprodukter. Verst er det med ost som gir meg rosocea-lignende utslag i ansiktet ... Rømme går derimot tålelig greit, så mulig syrninga utligner effekten av protein/laktose noe.
Nå har jeg uansett hørt om noen enzymer man kan ta dersom man har problemer med malabsorbasjon av melkesukker og -protein. Kunne vært interessant å prøve, for det er jo en smule trist å skulle si farvel til fløte og ost for alltid, om det enn ikke blir i store mengder.

Ja, syrning bryter ned kaseinet som det blir lettere fordøyelig (tror jeg hørte det på LCHF-konferansen, husker ikke hvem som sa det da..). Jeg er veldig glad jeg tåler ost. For det spiser jeg myyye av. Jeg har tatt laktrase sammen med meieriprodukter (men det er jo bare for spalting av melkesukker). Men det er liksom ikke alltid de funker. Er litt kjipt dersom man er en plass og tar tablettene, men likevel får gasskraftverk og må springe fram og tilbake på toalettet

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat