Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-11, 19:37   #15
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 53
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg vil tro at det samme gjelder for barn som for oss andre. Er de vant til ferdigmat og mye karbohydrater er det denne smaken de ønsker. Rett og slett fordi smaksløkene blir ødelagt av tilsetningsstoffene som er i ferdigmaten
Det tar tid å få tilbake smakssansen, men jeg vil tro at jo tidligere de venner seg til naturlig mat, jo bedre er det.

Javisst, ferdigmat med masse salt smaker jo alltids mye - men nå er ikke problemet mitt egentlig at de ikke liker maten jeg lager. Problemet ligger i den berømmelige tidsklemma. Jeg kan ta i dag som et eksempel:

Jeg er på jobb til 16.15 (da har jeg spist lunsj foran maskinen min, så jeg kan dra 15 min. før hjem). Jeg er hjemme 17.15. Så henter jeg kotelettene ut av kjøleskapet og hjelper Kristian med siste rest av lekser. Så begynner jeg på middagen. Jeg steker koteletter og ser at klokken blir såpass mye før maten er ferdig at Ida ikke rekker å spise. Hun får et ostesmørbrød før hun skal gå på klubben. Kristian maser om brødskive, mens jeg rasper blomkålris. Jeg overtaler ham til å vente, kotelettene står i ovnen og jeg begynner på sausen. Kristian maser om brødskive. Middagen står på bordet 18.10. Kristian spiser en halv kotelett, litt saus og rører ikke blomkålrisen (men det hadde jeg ikke ventet, for han avskyr blomkål - jeg hadde sluppet opp for brokkoli ).

Et annet scenarie på en helt vanlig tirsdag: Jeg kommer hjem 17.15. Jeg hjelper Kristian med leksene mens Ida rører i tomatsuppa. Vi spiser, og Ida går på klubben. Ferdig.

Jeg sier ikke at ikke det går an å planlegge og lage raske lavkarbomiddager - men poenget mitt er at alternativet som oftest ER mye raskere! Likevel er jeg sta og steker de dumme kotelettene, og så får bare middagen bli ferdig senere. Kristian får brødskive til kvelds, Ida får kotelett til kvelds. Sånn ble det i dag

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat