|
Sv: Nytt år og nye muligheter?
Må tydeligvis forske litt videre på det med ticker i signaturen - har ikke greid det til nå. Men - det er von i hangande snøre....
Har vært flink og unngått vekta de siste par dagene- VET at jeg ikke skal veie meg mer enn en gang i uka, men inimellom blir jeg lett desperat. Spiser iallfall i forhold til boka og krysser fingrene for at det gir utslag på torsdag, tross minimalt med trening (får ikke lov.....)
Saus: jeg er veldig glad i sauser av alle slag. Kan jo ikke bruke meljevning på SB, så jeg koker gjerne ut av panna m. vann/melk/vin hvis jeg har stekt noe. Tilsetter kanskje litt rømme/creme fraiche/fløte (alt dette kan kokes) for å få en jevnere konsistens. Krydrer med det jeg har for hånden, gjerne en dasch chilisaus el. for å få litt sting på det.
For å lage en mer ordentlig saus så har jeg gjort følgende: koke løk+laurbærblader+hvitløk i buljong, sile det og presse løken gjennom sila, når løken er mykkokt, og så tilsette rømme/fløte ol. avhengig av hva den skal være til. Kan godt ha oppi sopp og (enten fersk eller hermetisk) og krydder etter smak.
Når man lager mat i pakke blir det gjerne mye veske inni pakkene, det kan man evt. "samle opp", gi et raskt oppkok, tilsette rømme ol. og smakssette for å lage "mer" saus enn bare det som er i pakken.
Pleier å få skryt for sausene mine , så jeg syns iallfall det er en god måte å gjøre det på.
|