|
Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?
Lag Lasagne med squash-strimler istedet for pasta-plater. Stek dem litt på forhånd, for de holder på mye vann.
Stekte ostehøvel-strimler med squash kan bruker til å erstatte spagetti.
Har ikke møtt ett barn som ikke liker blomkålmos med smør og smør og smør. Eller bacon og smør. Eller ost og bacon og smør. Og pepper.
JEg husker levende at jeg selv ikke likte kokte grønnsaker muligens på grunn av min mors behandling av dem, så jeg har ikke tenkt på det som kresent. Men jeg prøver å få startet spisingen med noe som går ned frivillig, to agurkbiter, møllers tranfisk, homeopatipiller, bare saus med skje, jeg er liberal og planen er at da har han kommet over den første kneika (ikke-det-som-jeg-hadde-tenkt), for han vil jo ha maten etterpå. Og jeg tilpasser ikke selve middagen, han får bare voksenmat, det er ikke pølser i bakhånd for noen. Det er pølser til hovedrett derimot. Men dette er hodet til min gutt; ikke mas på meg, la meg velge, la meg gjøre selv, ikke kjeft for at jeg søler, ikke mas om å vaske hender, for jeg gjør det selv uten hjelp, ikke snakk hele tiden om hva jeg gjør og hvordan jeg gjør og ikke med sånn høy stemme.
Jeg forteller derimot at han liker maten, at den er god, at han kan få mere smør, salt eller pepper, soyasaus, persille og salat. Når det går riktige veien spiser han erter, aspargesbønner, artisjokk, salatblader, stekt squash, mykstekt løk, så godt som alt av kjøtt og fisk og fugl (Dette er bare de tingene barn vanligvis ikke spiser). Avtalen er at man skal smake og er det virkelig vondt er det lov å spytte ut og han er allikevel flink!
Og jeg tror mye på å få lov til å sitte i fred og ordne med ting på tallerkenen uten å å tilsnakk eller strenge øyekast, før eller siden går brokkoli ned. Eller trær som heter hos oss.
|