Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-11, 18:58   #7
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan lavkarbo hjelpe forstoppet baby?

Kan absolutt ingenting om allergier... men i morsmelka er det et visst innhold av prebiotika, som er en type fiber. Prebiotika er tarmregulerende, og en av årsakene til at barn som fullammes ikke blir forstoppet. I Feks Austalia tilsettes fiberet i morsmelkerstatning. Fiberet fører til vekst av de gode tarmbakteriene i magen. (Ikke av de dårlige)

Biola (probiotika)er jo også tarmregulerende, det er da bakterier som er tilsatt melkeprodukter. Dette er jo lettere å få tak i og billigere enn prebiotika.
- Men du kan få tak i prebiotika på helsekost under navnet FOS. Det fungerer best utblandet i melkeprodukter. I tillegg har jeg akkurat oppdaget av yacon sirup består av opptil 50% FOS så det kan jo også være et alternativ.
Ellers er jo linfrø og fiberhusk som nevnt her, gode fiberkilder. Men pass på å øke væskeinntaket hvis du øker fiberinntaket.
Hvis mine er faste i magen gir jeg de havregryn med biola og litt prebiotisk fiber i. Funker det, men de har jo da ikke problemer til vanlig.
Jordskokker har også et veldig høyt innhold av FOS, og kan brukes på ulike måter. Du kan f. Eks lage mos av dem og erstatte en del mel med.

Jeg ammet forresten småen min til han var 15 mnd

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat