Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-11, 12:08   #29
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av helsefreak, her.

Jeg blir helt rystet når jeg leser at folk anbefaler å IKKE mosjonere! Hvordan i all verden skal det gå med helsa vår hvis vi ikke trener? Vi kan da ikke bare sitte foran pc'n å råtne bort! Absolutt alle bør i det aller minste røre litt på seg (gå tur eller lignende) 3 dager i uka, og aller helst trene litt styrke i tillegg. Dette er et minimum for å holde kroppen frisk og sterk sånn som jeg ser det.

Husk at økt muskelmasse øker forbrenninga! Her er det masse "gratis" forbrenning å hente! :-)

Jeg anbefalte vel ikke at man IKKE skal mosjonere, jeg mener at det er viktigst FØRST når man starter med lavkarbo og ikke får vektnedgang å sjekke hva man spiser. Det hjelper ikke trene livet av seg om man spiser for mye protein i forhold til fett feks, eller om man spiser for lite mat generelt - da er det ihvertfall ikke gunstig å sette i gang trening.

Jeg trener mye og tungt selv som nevnt tidligere - og har alltid hatt problemer med vektnedgang med diett og trening samtidig. Det er også slik at med et lavkarbo-kosthold ikke MÅ trene for å gå ned i vekt - uten at dette må leses slik at jeg anbefaler at man sitter på stumpen i sofaen eller foran pcn hele dagen

Det er ofte mye stress med å endre et kosthold, mye å lære, mye å sette seg inn i, mye å planlegge. Man må lage maten annerledes, kanskje har man familie som skal ha litt annen mat i tillegg. Det og da anbefale at man i tillegg til alt dette stresset i starten er ute og beveger seg hver dag - om man da ikke har hatt dette som vane tidligere - FØR man har fått avklart om man spiser riktig, fører bare til mer stress etter min mening.

Lisbeth, du har helt rett ketolyse-Torkild anbefaler trening i tillegg til dietten for å få bedre resultat. Jeg personlig er usikker på om vektnedgangen blir større av å trene i tillegg når man er i ketose - skaldeman sier lite om trening såvidt jeg husker (har lånt vekk boka) - han snakker mer om å komme seg ut fordi man har lyst (for han var det soppsanking - stemmer ikke det?).

Ellers rundt trening/det å være i aktivitet er det faktisk slik at man ikke kan være deprimert SAMTIDIG som man trener/går raskt. Dette fordi trening utløser en del "lykke-stoffer" som krasjer med "deppa-stoffene" i hjernen. Dette er min hovedgrunn til å være i aktivitet når jeg er stresset, frustrert eller sliten og lei
Jeg har sikkert 50 gode grunner til å trene - samtidig var poenget mitt her at i DETTE tilfellet i DENNE tråden bør man finne ut om man spiser korrekt FØRST - SÅ kan man fokusere på aktiviteten. Det er også det som er så flott med lavkarbo, man må ikke starte med "alt" på en gang. Maten først - som vil gi noe vektnedgang, mer energi og overskudd, og dermed blir det lettere å sette i gang med trening og aktivitet - som igjen har mange positive "bivirkninger" både med økt forbrenning (for noen...), og bedre mental helse

Da håper jeg de(n) rystede er litt mindre rystet?

Sist redigert av Nerthus : 09-01-11 kl 12:20.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat