|
Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!
Opprinnelig lagt inn av helsefreak, her.
Jeg blir helt rystet når jeg leser at folk anbefaler å IKKE mosjonere! Hvordan i all verden skal det gå med helsa vår hvis vi ikke trener? Vi kan da ikke bare sitte foran pc'n å råtne bort! Absolutt alle bør i det aller minste røre litt på seg (gå tur eller lignende) 3 dager i uka, og aller helst trene litt styrke i tillegg. Dette er et minimum for å holde kroppen frisk og sterk sånn som jeg ser det.
Husk at økt muskelmasse øker forbrenninga! Her er det masse "gratis" forbrenning å hente! :-)
Jeg anbefalte vel ikke at man IKKE skal mosjonere, jeg mener at det er viktigst FØRST når man starter med lavkarbo og ikke får vektnedgang å sjekke hva man spiser. Det hjelper ikke trene livet av seg om man spiser for mye protein i forhold til fett feks, eller om man spiser for lite mat generelt - da er det ihvertfall ikke gunstig å sette i gang trening.
Jeg trener mye og tungt selv som nevnt tidligere - og har alltid hatt problemer med vektnedgang med diett og trening samtidig. Det er også slik at med et lavkarbo-kosthold ikke MÅ trene for å gå ned i vekt - uten at dette må leses slik at jeg anbefaler at man sitter på stumpen i sofaen eller foran pcn hele dagen 
Det er ofte mye stress med å endre et kosthold, mye å lære, mye å sette seg inn i, mye å planlegge. Man må lage maten annerledes, kanskje har man familie som skal ha litt annen mat i tillegg. Det og da anbefale at man i tillegg til alt dette stresset i starten er ute og beveger seg hver dag - om man da ikke har hatt dette som vane tidligere - FØR man har fått avklart om man spiser riktig, fører bare til mer stress etter min mening.
Lisbeth, du har helt rett ketolyse-Torkild anbefaler trening i tillegg til dietten for å få bedre resultat. Jeg personlig er usikker på om vektnedgangen blir større av å trene i tillegg når man er i ketose - skaldeman sier lite om trening såvidt jeg husker (har lånt vekk boka) - han snakker mer om å komme seg ut fordi man har lyst (for han var det soppsanking - stemmer ikke det?).
Ellers rundt trening/det å være i aktivitet er det faktisk slik at man ikke kan være deprimert SAMTIDIG som man trener/går raskt. Dette fordi trening utløser en del "lykke-stoffer" som krasjer med "deppa-stoffene" i hjernen. Dette er min hovedgrunn til å være i aktivitet når jeg er stresset, frustrert eller sliten og lei 
Jeg har sikkert 50 gode grunner til å trene - samtidig var poenget mitt her at i DETTE tilfellet i DENNE tråden bør man finne ut om man spiser korrekt FØRST - SÅ kan man fokusere på aktiviteten. Det er også det som er så flott med lavkarbo, man må ikke starte med "alt" på en gang. Maten først - som vil gi noe vektnedgang, mer energi og overskudd, og dermed blir det lettere å sette i gang med trening og aktivitet - som igjen har mange positive "bivirkninger" både med økt forbrenning (for noen...), og bedre mental helse 
Da håper jeg de(n) rystede er litt mindre rystet? 
Sist redigert av Nerthus : 09-01-11 kl 12:20.
|