Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-11, 23:37   #26
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av EBMTone, her.

Er det flere enn meg som sliter med å gå ned på lavkarbo? Jeg prøvde først å spise kun når jeg er sulten og stoppe når jeg er passe mett (vanskelig bare det syns jeg) Og da skjedde det ingenting (eller jeg gikk opp!) Så tenkte jeg at jeg måtte telle kalorier, tenkte at jeg skulle holde meg innenfor 2000 kcal (for mye tro? Er 177cm og 103 kg)
Men med all den fettrike maten er det ikke lett å føle seg "ikke sulten" med kun 2000 kcal.. Syns jeg er sulten hele tiden! Jeg skal til lege i morgen for å få hjelp til å gå ned. Men jeg lurer på hvordan dere gjør det.. og hvor mye dere spiser.. Og hva spiser dere som mellommåltid om dere føler for det?

Jeg forstår ikke at du skal være sulten med 2000 kcal? Regn ut vha feks mat på data (som du laster ned på nett) næringsfordelingen din i løpet av et par dager - dvs fordelingen av karbo, protein og fett. Post det her så kan vi se på det.
Jeg reagerer også på at det blir hentydet at 2000 kcal er LITE....?? Nå er det slik at noen her inne er velsignet med at de går ned uten å telle kcal og har muligens uten at jeg vet det sikkert - i seg langt over 2000. Dessverre MÅ noen telle også - uten at jeg sier det gjelder i TS tilfelle.

Hvis jeg spiser MYE - dvs så mye jeg vil av lavkarbo mat blir jeg også ekstremt sulten mellom alle måltider omtrent uansett hvor mange jeg har i løpet av en dag. For meg hjelper det å redusere kcaloriene - samtidig som jeg har kontroll på at jeg spiser NOK fett 70-80% og LITE nok karbo - 20 gram pr dag.

Når det gjelder mosjon er det et faktum at man MÅ ikke være aktiv på lavkarbo for å gå ned. Jeg har heller ikke sett bevist at man går ned MER med ekstra aktivitet - hvis noen har slik dokumentasjon vil jeg gjerne lese den
MIN erfaring er faktisk det motsatte - MIN kropp har problemer med å bygge muskler OG forbrenne fett/gå ned i vekt samtidig.

Så for å oppsummere etter at jeg sikkert har forvirret TS skikkelig

Vei og mål det du spiser over 2-3 dager, post fordelingen av næringsinnholdet og kcaloriinnholdet, så kan vi hjelpe deg med å se på det. Det å avfeie at man må gå gjennom det man spiser - og heller anbefale at man begynner å mosjonere blir helt feil i denne sammenhengen, det hjelper nemlig ikke mosjonere om man spiser feil (det har ihvertfall jeg erfart selv... )

Min personlige erfaring er i tillegg at vi er alle så forskjellige, slik at mange av rådene som gis må sees på som generelle, noen færre som gyldige for alle - så får du selv finne utav om det gjelder din kropp eller ikke.

Du skriver også LCHF som retning - hva betyr det i denne sammenhengen? Såframt du ikke følger en spesifikk retning som atkins, ketolyse, skaldemans mm KAN det være vanskelig å få dette til på egen hånd. Jeg gikk 6 mnd på LCHF og gikk ikke ned et gram - noe vekt forsvant med spisdegslank produkter, som i tillegg til lavkarbo er lavkcal.

Kanskje er det lettere for deg å velge en bestemt retning med oppskrifter som du kan følge til minste detalj over tid? Da lurer du mindre på om du gjør rett, og du må forholde deg til regler som over tid har vært utprøvd og hatt stor suksess

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat