|
Søvnproblemer og forslag til forbedring?
Jeg sliter noe helt vanvittig med å være et skikkelig B-menneske. Jeg kommer meg rett og slett ikke opp om morran, samme hvor mye vekkerklokke jeg har på, hvor tidlig jeg legger meg, eller hvor mye jeg sover. Det virker rett og slett ikke som om jeg er i stand til å våkne før 08.30 (vintertid).
Jeg er jo en "nattevandrer", som liker å sitte oppe ut over midnatt, men forsøker så godt jeg kan å la være.
Jeg har lagt inn brukbar rutine for kvelden:
Spiser ikke sent
Drikker ikke koffein etter ca kl seks
har faste gjøremål før jeg kryper til køys.
Dessverre er gubben en helsikes snorker, og jeg har derfor lært meg til å sovne med tv'n på. Ellers blir jeg bare liggende og irritere meg blålilla over snorkingen. Jeg setter aldri på noe jeg ikke har sett en drøss ganger før, og tv'n virker dermed søvndyssende (den er satt til å skru seg av selv etter en viss tid).
Vekkerklokka er stilt til å ringe ti på åtte om morran. Gubben reiser på jobb klokka åtte, og han vil gjerne ha litt kontakt før han drar. Og det vil jo jeg også.
Jeg har også hester som skal ha frokost, men samme hvor mye jeg prøver, så våkner jeg rett og slett ikke så tidlig som jeg vil.
Da vi var i syden før jul, var det en tidsforskjell på en time, og jeg våknet der halv åtte, helt av meg selv, så å si hver eneste dag. Sov aldri lenger enn halv ni, uansett.
Jeg klarer rett og slett ikke å "snu" denne klokka. Vekking har stått på det samme de siste to årene, men jeg kommer meg ikke opp, samma hva.
Jeg har hatt dager der jeg har stått opp langt tidligere, men min teori da er at vekkingen er så langt fra når jeg pleier våkne, at jeg rett og slett får litt "sjokk" av å stå opp så tidlig. Men da snakker vi kl 5.
Jeg har også, i en periode, forsøkt å stå opp så tidlig. Både for å venne meg til å sovne tidligere og dermed være mer uthvilt når jeg da våkner tidligere. Virket IKKE. Fikk fremdeles ikke sove noe tidligere, og ble bare mer og mer utslitt utover dagen.
Senga er god nok i massevis - av den typen du føler gir deg en god "klem" når jeg legger meg. Det er ikke for varmt, og luften er frisk.
Problemet når jeg legger meg tidlig er at jeg rett og slett ikke får sove. Jeg sovner, men bråvåkner gang på gang. Den typiske "tråkke i et hull"-drømmen som gjør at man spreller vilt er stadig tilbakevendende.
Ikke bare en eller to ganger, som liksom er "vanlig", men langt fler. Jeg kan sovne i noen sekunder, og så flyr bein og armer til alle kanter, og jeg våkner igjen. Forsøker å skifte stilling, men det hjelper sjelden.
Videre har jeg problemer med at f.eks fingrene ikke tåler hverandre. Jeg kan sovne, og bråvåkne med en skikkelig dilla-følelse når fingrene er kommet borti hverandre. Det samme skjer med tærne innimellom, og knærne er konstant. Jeg må derfor ha pute mellom bena når jeg sover. Og tåskillere klare, så jeg kan slenge dem på når tærne er vrange. Fingrene må jeg bare spre så godt det går og låse dem under hodeputa.
For min egen del så går jeg jo hjemme på AAP, så søvnproblemene sånn sett blir jo mine egne. Men det går utover gubben også. Han er saftig lei av å ligge og høre på at klokka mi ringer hvert 5. min fra ti på åtte i helgene. Da har han fri, men hestene skal likevel ut og ha frokost. Det ender ofte med at han skrur av klokka, forsøker å vekke meg, gir opp og sovner igjen.
Dette fører jo til frustrasjon fra min side for at han ikke har forsøkt hardere å få meg opp (i følge han er jeg DØD når jeg sover), samt småfrustrerte hester som jo vil ut (siden jeg vet det fort kan skjære seg med tidspunkt på fôringen så får de så de klarer seg veldig godt gjennom natta - å ha sultne hester vil jeg ikke).
Det er også slik at jeg i mange tilfeller faktisk våkner, men ikke klarer å gjøre noe mer. Dvs at hjernen er våken, men kroppen virker ikke. Jeg kan med andre ord våkne av at gubben rister i meg og snakker til meg, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å åpne øynene, svare eller bevege på meg. Jeg kan også høre klokka som hyler, og vet at det bare er å begynne å virke. Men jeg klarer ikke, kroppen virker ikke og hjernen er omtåket.Lammet av søvn, kanskje?
Jeg innser jo at jeg trenger hjelp for å få snudd dette til en bedre "trend" enn den jeg har gående nå. Og lurer derfor på om noen av dere her inne har hatt det på samme måte? Enten det gjelder alle tingene, eller bare en av dem: Alle forslag som kan føre til bedring mottas med STOR takk. For dette går bare ikke - hva når jeg skal ut i arbeid igjen med tiden? Jeg kommer vel aldri til å klare å møte opp i tide... 

|