|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Du mister IKKE jobben! De har ikke lov til å si deg opp sånn uten videre bare fordi du har vært borte et år pga sykdom. Det kan være lurt å snakke med dem allerede nå om hva dere skal gjøre. Jeg måtte søke et års ulønnet permisjon da jeg gikk over på rehab, andre steder er det andre måter å takle det på. Hvis du fikk innvilget et års ulønnet permisjon, får du da fremdeles penger fra NAV?? Noe må man jo ha å leve for??
Du blir ikke uføretrygdet, nei. Den veien er MYE, MYE lengre! BRA!!! For DET vil jeg ikke!!
Det som skjer er at når det nærmer seg 9-10måneder med sykemelding må du sammen med legen din tenke fremover. Blir det nødvendig med sykemelding utover 12 måneder, må du søke ArbeidsAvklaringsPenger, AAP. Er det det samme som sykepengene jeg får i dag??
Du vil nok ikke få tilbud om omskolering med en gang med mindre du har noe i tankene du VET vil gi deg langvarig jobb ved endt skolegang/kursing. Trenger ikke omskolering jeg! NÅR jeg kan jobbe for fullt igjen vet jeg at jobben vil ha meg tilbake, de må jo faktisk nå ha TO stk for å kompensere den jobben jeg gjorde. Godt for selvtilliten det! 
Når du får innvilget AAP, må du i møte med saksbehandleren din hos NAV for å finne ut hva som skal være din aktivitetsplan fremover. Planen kan være alt fra å være i full jobb til å ta så godt vare på deg selv som du bare kan klare. Altså ikke nødvendig med så store planer! Betyr det at jeg går på toppen liksom?? DET hadde vært kjekt.. Jeg vil så gjerne jobbe igjen, men jeg vet ikke hvordan dagene blir og jeg vil ikke at noen skal føle at jeg svikter når jeg ikke klarer mer og må gå hjem...
Begynn med å lese om AAP på NAV sine sider og så tar du en laaang prat med legen din om hva h*n tenker om tiden fremover. Så prater du med jobben din før du kontakter NAV! Skal det! Det har kommet en liten fanden i meg og jeg legger meg IKKE ned! Jeg SKAL tilbake!!! Legen godkjente forresten tur til Irland, han mente jeg hadde godt av det. 
Lykke til! 
Hilsen en som har vært i systemet i snart 5 år uten å få uføretrygd!
Tusen takk Kitt!!! Du er bare enestående!!