|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
HVA skjer når man har vært sykemeldt i et år?? Mister man jobb? Blir man uføretrygdet? Får man tilbud om omskolering? Blir man arbeidsledig?? Bare lurer, dette er helt ukjent for meg, men samtidig reelt...
Du mister IKKE jobben! De har ikke lov til å si deg opp sånn uten videre bare fordi du har vært borte et år pga sykdom. Det kan være lurt å snakke med dem allerede nå om hva dere skal gjøre. Jeg måtte søke et års ulønnet permisjon da jeg gikk over på rehab, andre steder er det andre måter å takle det på.
Du blir ikke uføretrygdet, nei. Den veien er MYE, MYE lengre!
Det som skjer er at når det nærmer seg 9-10måneder med sykemelding må du sammen med legen din tenke fremover. Blir det nødvendig med sykemelding utover 12 måneder, må du søke ArbeidsAvklaringsPenger, AAP.
Du vil nok ikke få tilbud om omskolering med en gang med mindre du har noe i tankene du VET vil gi deg langvarig jobb ved endt skolegang/kursing.
Når du får innvilget AAP, må du i møte med saksbehandleren din hos NAV for å finne ut hva som skal være din aktivitetsplan fremover. Planen kan være alt fra å være i full jobb til å ta så godt vare på deg selv som du bare kan klare. Altså ikke nødvendig med så store planer!
Begynn med å lese om AAP på NAV sine sider og så tar du en laaang prat med legen din om hva h*n tenker om tiden fremover. Så prater du med jobben din før du kontakter NAV!
Lykke til! 
Hilsen en som har vært i systemet i snart 5 år uten å få uføretrygd!
|