Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-10, 23:12   #25
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jeg aner ikke hva slags oljer som er testet, men at omega-6 er betennelsesfremmende er jo vedtatt sannhet (men det er jo også sannheten om at mettet fett er farlig.....) Danish som postet på forumet her før i tiden viste blant annet til denne studien: http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=ADA407775

Om du søker på danish og flerumettet fett her på forumet finnes det mye dokumentasjon på omega-6 og betennelser.

Kort sagt viste den at Omega-6 (arakidonisyre) var særdeles giftig, i særlig stor grad når Glutathion (et stoff vi har i kroppen til å bekjempe frie radikaler) var lavt.

Det er verdt å merke seg at omega-6 fettsyrene i smør ikke er arakidonsyre((C20:4 n6)) men linolsyre (C18:2 n-6)

En vedtatt sannhet? men du, om det er testet på olje adskilt fra en matvare vil det trolig gi et annet resultat enn om man testet selve matvaren. En nøtt kan ikke være skadelig bare fordi den inneholder flerumettet fett. Er du ike enig? Så jeg mener at hvordan man behandler oljen er avgjørende for om den er sunn eller ikke. Den må beskyttes av antioksydanter og være borte fra lys, kaldpresses og brukes opp fort.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat