Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-10, 22:43   #24
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Interessant det du skriver om smør. Jeg har ikke tenkt på det. Det er jo flott at det ikke inneholder kun mettet fett. Ja, å spise varmpressde planteoljer er jo helt ....Om det er snakk om at slike oljer kan gi betennelser er det kanskje slike varmpressede som er testa ? Det er i såfall et avgjørende faktum. Og hvordan kan man merke denne betennelsen?

Jeg aner ikke hva slags oljer som er testet, men at omega-6 er betennelsesfremmende er jo vedtatt sannhet (men det er jo også sannheten om at mettet fett er farlig.....) Danish som postet på forumet her før i tiden viste blant annet til denne studien: http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=ADA407775

Om du søker på danish og flerumettet fett her på forumet finnes det mye dokumentasjon på omega-6 og betennelser.

Kort sagt viste den at Omega-6 (arakidonisyre) var særdeles giftig, i særlig stor grad når Glutathion (et stoff vi har i kroppen til å bekjempe frie radikaler) var lavt.

Det er verdt å merke seg at omega-6 fettsyrene i smør ikke er arakidonsyre((C20:4 n6)) men linolsyre (C18:2 n-6)

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat