|
Sv: Mettet fett og Udo's Choice
Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.
Smør og rømme inneholder også omega 3 og omega 6, også i et ganske brukbart forhold. Smør inneholder 0,4 gram omega 3 og 1,5 gram omega 6 pr hundre gram fett fra smør. Ved ha spist hundre gram smør har du altså kommet ganske langt på vei i få i deg de essensielle fettsyrene. Det er også verdt å merke seg at disse fettsyrene ikke har gått gjennom noe form for varmebehandling, og holder følgelig meget god kvalitet. Forholdet i rømme, fløte og lignende går jeg ut i fra er omtrent det samme, med tanke på at det kommer fra samme kilde.
2-3 prosent av det daglige energiinntaket bør komme fra omega 6, og 1-1,5 bør komme fra omega 3. Altså bør hovedmengden av fettinntaket komme fra andre fettsyrer enn de essensielle, stikk i strid med hva alle ukeblader og avisartikler sier (ikke spesielt ukjent for oss lavkarboere). Med et daglig kaloriinntak på 2000 kcal tilsier dette cirka 40-60 kalorier fra fra omega 6 og 10-15 kalorier fra omega 3. Dette vil da si 5-7 gram omega 6 og 1-1,5 gram omega 3.
Hvor mye du trenger avhenger også av din kroppsvekt, store mennesker trenger litt mer, mens mindre mennesker trenger litt mindre. Ved å spise hovedsakelig animalsk mat inkludert fisk, uten å spise en eneste planteolje, vil man nok lande omtrent på disse tallene. Med en gang vi begynner å hive innpå med omega6 planteoljer, vil omega6 mengden bli altfor stor.
Såvidt jeg husker mener Udos at de aller fleste omega6 fettsyrene vi får i oss fra planteoljer, er skadet grunnet varmebehandling under fremstilling, og at vi følgelig trenger å få i oss kaldpressede gode omega6-fettsyrer også. Dette kan selvsagt ordnes ved å spise andre kaldpressede oljer enn udos choice.
Interessant det du skriver om smør. Jeg har ikke tenkt på det. Det er jo flott at det ikke inneholder kun mettet fett. Ja, å spise varmpressde planteoljer er jo helt ....Om det er snakk om at slike oljer kan gi betennelser er det kanskje slike varmpressede som er testa ? Det er i såfall et avgjørende faktum. Og hvordan kan man merke denne betennelsen?
|