Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-10, 14:10   #18
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Jeg var litt upresis. La meg utdype. Omega-6 er den predomininante oljen du finner i dagens matvarer i form av vegetabilske oljer. Dette gjør at O3:06 ratioen forskyves i en retning som er helseskadelig. Derfor bør man enten a) supplementere med mer omega 3 (fisk, linfrøolje eller kapsler f.eks), eller b) redusere inntaket mat som har overvekt av omega-6.

Skjev O3:O6 ratio er betennelsesfremkallende når ratioen kommer opp i 1:20 eller sågar 1:40 - som er vanlig i dag.

Klippet fra http://www.second-opinions.co.uk/see...-health-2.html, et nettsted jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. Forfatteren har levd lavkarbo i nærmere 50 år.

"The omega-3 fatty acid, EPA, is essential for the proper formation of the brain. We do have the ability to synthesise this longer chain fatty acid from its shorter chain precursors, but the process is inefficient.[10] And as omega-6 and omega-3 fatty acids both use the same enzymes, there is competitive inhibition of one another, so that high dietary levels of omega-6 linoleic acid tend to inhibit the formation of omega-3 EPA from alpha-linolenic acid. If preformed EPA is not obtained directly in the diet from fish or meat sources, there is a significant risk of deficiency."

Sjekk også http://www.second-opinions.co.uk/omega-6-lungs.html

Enig, men i visse tilfeller kan det være lurt å supplementere for å nøytralisere skjevheter i kosten.

Nei, det har jeg da aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på meg.

Uhm, vi er på et høyfett lavkarbo kostholdsforum. Jeg tar det som implisitt at vi får i oss nok fett om vi følger kostholdslinjene i dietten. Poenget mitt er at man får i seg nok omega-6, men for lite omega-3 og derfor ikke behøver å supplementere med mer omega-6 i form av udo's choice.

Mange spiser ikke nøtter her inne, så jo det kan være behov for udos eller valnøttolje eller tilsvarende.
Jeg la ikke ord i munnen din.
Jeg er helt klart for at man skal spise alle tre typer. Og er enig i at å bare spise flerumette blir ubalansert. Det blir bare ikke rikig å si at en type fett ikke bør spises bare fordi det har vært en ubalanse i forholdet mellom de ulike fettypene. Vi er nok enige. At du viser til forskning som forteller hva konsekvensene av inntak av flerumettet fett uten oppbalansering av enumettet fett er er interessant. Jeg er mest overrasket over de som lever ensidig på mettet fett,jeg da. Bare smør og rømme, ikke noe avokado eller olivenolje. Jeg mener det er ubalansert siden det da mangler essensielle oljer.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat