Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-10, 12:45   #15
Sungrazer
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Sungrazer er ny på veien

Sv: Mettet fett og Udo's Choice

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

At det er betennelsesfremmende og liksom skadelig er bare et bruddstykke av hva man kan se av dets effekt.

Jeg var litt upresis. La meg utdype. Omega-6 er den predomininante oljen du finner i dagens matvarer i form av vegetabilske oljer. Dette gjør at O3:06 ratioen forskyves i en retning som er helseskadelig. Derfor bør man enten a) supplementere med mer omega 3 (fisk, linfrøolje eller kapsler f.eks), eller b) redusere inntaket mat som har overvekt av omega-6.

Skjev O3:O6 ratio er betennelsesfremkallende når ratioen kommer opp i 1:20 eller sågar 1:40 - som er vanlig i dag.

Klippet fra http://www.second-opinions.co.uk/see...-health-2.html, et nettsted jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. Forfatteren har levd lavkarbo i nærmere 50 år.

"The omega-3 fatty acid, EPA, is essential for the proper formation of the brain. We do have the ability to synthesise this longer chain fatty acid from its shorter chain precursors, but the process is inefficient.[10] And as omega-6 and omega-3 fatty acids both use the same enzymes, there is competitive inhibition of one another, so that high dietary levels of omega-6 linoleic acid tend to inhibit the formation of omega-3 EPA from alpha-linolenic acid. If preformed EPA is not obtained directly in the diet from fish or meat sources, there is a significant risk of deficiency."

Sjekk også http://www.second-opinions.co.uk/omega-6-lungs.html

Jeg er overbevist om at essensielle fettsyrer er sunt, men å ta det naturlig i form av matvarer er best fordi oljene der er beskyttet av antioksydantene i matvaren.

Enig, men i visse tilfeller kan det være lurt å supplementere for å nøytralisere skjevheter i kosten.

Nøtter før eksempel, du sier ikke det er usunt?

Nei, det har jeg da aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på meg.

Spiser man streng ketolyse får man ikke i seg nøtter og frø og bør derfor spise det i form av olje. Spiser man ikke fisk bør man få i seg enten mye linfrøolje eller fiskeolje. Om man lever på magert kjøtt er udos perfekt.

Uhm, vi er på et høyfett lavkarbo kostholdsforum. Jeg tar det som implisitt at vi får i oss nok fett om vi følger kostholdslinjene i dietten. Poenget mitt er at man får i seg nok omega-6, men for lite omega-3 og derfor ikke behøver å supplementere med mer omega-6 i form av udo's choice.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat