|
Sv: Grete Roede
Da jeg begynte på Grete Roede fikk jeg beskjed om å begrense kaloriinntak til 1200-1500 kcal pr. dag. Dette har vist seg i etterkant å ødelegge mye for meg.
Mens jeg gikk på dietten var jeg konstant sulten, slet med sterke søtsug og fikk søvnproblemer. Jeg var slapp og sliten hele tiden. Sovnet ofte på ettermiddagen og fikk store problemer med å konsentrere meg på skolen. (falt 2 karakterer i en del fag denne perioden) Jeg sluttet å være sosial, på grunn av mangel på energi, og ble dermed deprimert.
Nå skal det sises at jeg trente mellom 6 og 8 timer i uken mens jeg gikk på GR, så jeg var ikke lat heller. Husker også at det pleide å svartne for meg under trening på grunn av mangel på energi. Rasultatet var at jeg ila. 6 mnd. gikk opp 5 kg, to klesstørrelser. Det tok meg nye 6 mnd. før jeg igjen klarte å opparbeide en stabil psyke. I denne perioden gikk jeg opp nye 10 kg fordi jeg hadde satt kroppen i «sparemodus» ved å innta for lite energi.
Jeg har forståelse for at denne dietten godt kan fungere for mange mennesker, men desverre ikke for oss som ligger på grensen til insulinresistens og/eller diabetes. Beklageligvis var det ingen som opplyste meg om at karbohydrater har en større negaiv effekt på oss en «friske» mennesker. Verken lege, kursleder eller ernæringsfysiologer. Jeg fikk stadig beskjed om at jeg ikke måtte slurve med dietten, for det var ingen som trodde jeg fulgte den på grunn av de negative resultatene...
|