Tråd: Grete Roede
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-12-10, 01:11   #7
Trille
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Alder: 52
Trille er på en erverdig vei

Sv: Grete Roede

Jeg har vært en jojo-slanker i 20 av mine snart 38 år... har prøvd mye div dietter, Grete roede, libra, fedon-kurs og enda mindre karber. Nå har jeg gått på roede kurs i 18 mnd og gått ned snart 30 kg. Jeg er veldig spent på hvordan det går når jeg skal stabilisere vekten. Skal gå hold vekten-kurs og har bestemt meg at dette er siste gangen jeg går ned i vekt. Nå skal jeg bli der.

Min erfaring etter alle disse årene er at man må lære sin egen kropp å kjenne.. Jeg må spise mye proteiner og mindre karbo enn tradisjonell roede-anbefaling, men nå har også roede fått øynene opp for karboredusert kosthold og anbefaler det til de som ikke blir mett eller går ned i vekt av vanlige roede råd. Kunnskap om lavkarbo har også gjort meg mindre skeptisk til fett , og da helst det sunne fettet. Jeg kjenner at om jeg bare spiser magert så blir jeg fryktelig sulten. Jeg må derfor spise laks, avokado og eks mandler hver dag. Dette snakkes det også om på kursene.

Ang kcalorimengde så varierer det etter alder, kjønn og aktivitetsnivå. Jeg har spist meg ned fra 2500 kcal til nå 1600 - 1800 kcal per dag. Jeg har ikke vært sulten!!

Jeg var veldig skeptisk da jeg begynte på kurs, er mindre skeptisk nå, men har sett mange som bare har tatt de 8 ukene som en kur. Da raser de ned i vekt, men jeg tror kanskje de vil gå opp igjen også. På kursene og i bøkene snakkes det mye om at dette er varige endringer + den mentale endringen som må til, men pga at mange bare skal ned 5-10 kg er det ikke alltid like lett å få forståelsen for dette blant kursdeltakerbe.

Mitt poeng er egentlig at man må lære seg selv å kjenne, få kunnskap og finne ut hva man kan leve med på lang sikt. Mat skal være en sosial og hyggelig del av livet uansett kostsammensetting.

Trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon møter Grete Roede Svar med sitat