Tråd: Kransekake?
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-12-10, 10:44   #24
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Ikke for å skuffe noen her inne, men det blir liksom ikke helt det samma som kransekake uansett hva man prøver seg på (har prøvd mange varianter). Mine blei seige nok, men ikke på den riktige måten, dessuten ble det ikke crispy på utsiden slik jeg vil de skal bli. De smaker OK nok (bruker stevia) og jeg spiser litt av de, men mesteparten blir nok fuglemat. Trenger mat de også i denne kulden, stakkars små.

Min kjære tante som baker den beste kransekaka (og peppernøtter, ja all bakst generelt) jeg vet om, hadde følgende forklaring på hvorfor tradisjonell julebakst ikke fungerer så bra med sukkerfrie alternativ. Sukkeret karamelliserer seg når man lager kransekake, peppernøtter, amerikanske cookies o.l. og det er det som gjør at man får en sprø utside og seig innside. Desverre er det ingen av de sukkerfrie alternativene som karamelliserer seg, man får bare søtsmaken.

Min løsning på dette har vært og bare se vekk i fra tradisjonell julebakst og heller tenke nytt. F.eks kan man bruke oppskriften til denne kardemommekaken også spe på med mer krydder som man bruker i julekaker (nellik, kanel, ingefær, pepper m.m.). Den er veldig god og kan varieres en del, jeg spiser den gjerne med litt meierismør (salt) smaker deilig. Jeg bruker dessuten stevia og søter med ikke sukrin eller annet kunstig søtning.

Her er flere sukkerfrie oppskrifter (blei diskutert i denne tråden).

Uansett, lykke til med baksten, håper den smaker og riktig god jul

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat