Tråd: Intelloreksi
Vis enkelt innlegg
Gammel 21-12-10, 15:58   #38
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Intelloreksi

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Ikke for å være veldig vanskelig, jo forresten det også, men her er det gråsoner der spørreskjemaer ikke er løsningen.

"Spørreskjema-diagnosering" er lusne greier, nesten uansett hvilken diagnose det gjelder. For ikke så lenge siden hadde nrk puls en sånn spørre-test som skulle fortelle deg om du var for opphengt i og bekymret for egen helse, mao om du var hypokonder. Jeg tok den, og jadda, spørreskjemaet syntes jeg burde oppsøke hjelp for hypokondri. "Problemet" var at skjemaet ikke en eneste gang spurte eller prøvde å få klarhet i hvorvidt jeg faktisk hadde en diagnose til bunn for alle smerter og bekymringer og tidsbruk.... dette visste jo jeg, men jeg gråter litt for alle dem som sitter og faktisk ikke har fått en korrekt diagnose ennå som får enda en stemme som sier at de bare innbiller seg ting.

Det samme gjelder det fantastiske spørreskjemaet jeg har møtt et par ganger hos leger som har hatt lyst til å avfeie meg med depresjon (ganske vanlig før ME-diagnosen ble litt bedre kjent). Er du trøtt, er du slapp og sliten, orker du ikke å være sosial? ...Tenke seg til.

Dermed har jeg også liten tro på et spørreskjema som skal prøve å avgjøre om man har et sunt og bevisst kosthold eller om det er en kontroll-lidelse. Lar jeg matens "riktighet" veie tyngre enn matgleden? Gjør ikke alle det når de gjør som leger og eksperter og ukeblader oppfordrer til, og lar være med å fylle handlekurven med sjokoladeplater, da?

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat