Tråd: Kolesterol
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-12-10, 13:31   #20
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Hvorfor ignorerer dere det fjordtroll, Kula og Fjasnissen har sagt? Malcolm Kendrick har gått ganske nøye gjennom studier og det finnes ingen sammenheng mellom høyt kolesterol og hjertesykdom.
**
C-peptid forteller hvor mye insulin kroppen din produserer. Langtidsblodsukkeret kan være normalt, men kroppen kan likevel spy ut enorme mengder insulin. Og når det gjelder slike referenseverdier, så er ikke normalt alltid synonymt med frisk dessverre. Så du må gjerne fortelle oss verdiene også. Jeg hadde på forrige prøve en c-peptid på 1,26 (tror jeg det var), noe legen mente var flott fordi den var i referanseområdet. Spør man folk som har litt mer peiling på det (f.eks Fedon) så vil de si at man er BETYDELIG insulinresistent med så høy c-peptid.

Ignorerer? Det er mange innspill og mange påstander i en slik tråd. Jeg svarer på det som trigger meg, det betyr ikke at jeg overser eller nedvurderer det jeg ikke svarer på. Snarere tvert i mot

Her har du verdiene nov. 2010:
Triglyserid: 0,88 mmol/l
S-Glukose: 5,4 " (etter 7 mnd på lavkarbo, i 2006 var verdien 4,6??)
C-peptid 407 pmol/l
Totalkolesterol 7,1
LDL: 4,2
HDL: 2,1

Det ser ut som du har fått oppgitt C-peptid i en annen måleenhet. Legen sa forresten at hva C-peptid forteller om noe som helst er omstridt. Han virket ellers ikke som negativ til lavkarbo kosthold.

Opprinnelig lagt inn av Lind, her.

Har gått på lavkarbo siden august og tatt av meg rundt 8 kg. Var hos legen for en måned siden og fikk beskjed at jeg har fått høyt kolesterol. Lå på rundt 7,5. Hvor mye som er HDL og LDL vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hva jeg har ligget på tidligere, men siden jeg før om årene ikke har hørt noe fra legen regner jeg med at det har vært ok. Skal tilbake om noen uker for å se om det har endret seg. Kjenner jeg er bekymret, både min mor og min bestemor har/hadde høyt kolesterol og går/gikk kolesterolsenkende medisiner. Jeg selv aner ikke hva jeg bør gjøre.

En annen ting, jeg får veldig fort hjertebank etter at jeg begynte med lavkarbo i sommer. På jobb går jeg opp 3 trapper og hjertet hamrer og slår når jeg har kommet opp. Dette skjedde ikke før. I tillegg kjennes føttene som bly. Jeg sleper dem etter meg når jeg går i trapper eller i bratte bakker, og slik har det vært slik helt siden jeg startet med lavkarbo. Syns ikke noe om dette og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Her tror jeg noen med mer erfaring bør svare. Som det blir sagt av flere her er totalkolesterol etter alt å dømme et mål som har liten utsagnskraft om noe som helst. Tør ikke gi noe råd her annet enn å be legen oppgi alle blodverdiene som ble målt. Les så lenka til Kostdoktorn lenger oppe her. Del totalkolesterol på HDL og se om bekymringen legger seg.

Når det gjelder bly i beina synes det å ha vart litt lenge. For min egen del hadde jeg en periode med bly i beina og alle anstrengelser var et ork. Det varte bare noen få uker, og senere har trappene gått i firsprang. Men som det blir sagt så ofte her på forumet - vi er alle forskjellige.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat