Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-10, 09:00   #2
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Hei,
Sjokolade kan også inneholde spor av gluten, feks hvis produksjonen foregår i samme lokaler eller på samme maskin som sjokolade med kjeks i.

Spor av gluten skal varsles på pakken, etter innholdsfortegnelsen.
Min erfaring er at det er vanskelig å finne konfekt uten spor av gluten, i hvertfall fra store produsenter. Og med de mindre må man spørre og grave og ringe dem.

Det selges en håndlaget sjokolade fra Fresh funky foods (og sjokoladekake søtet med agave mjams) på helsekost - Røtter, i Oslo, der merkingen endret seg mhp spor av gluten. Sambo ringte og fikk høre at de hadde flyttet lokaler og brukte en oppvaskmaskin som muligens var brukt av en baker tidligere. Og dermed oppga de spor av gluten for sikkerhets skyld.
Ganske pliktoppfyllende!! Og så kjøpte de ny -ubesudlet av mel, og var tilbake på glutenfritt.

Det ble litt langt og ikke hjelpsomt for en som ikke bor i Oslo, ser jeg nå.

Les på pakken!! Finnes det noen lokal sjokolademaker? og på helsekosten har de kanskje lag-din-egen-sjokolade fra økosjokolade? den er i hvertfall glutenfri og morsom å få. Jeg har ikke fått laget min ennå mest fordi mitt barn ikke sitter så mye stille.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat