|
Sv: "Sitt stille" - søker råd ang smerte og ventetid i helsevesenet
Jeg kan dele litt fra min egen erfaring:
For det første, det er helt sikkert at det ikke er isjias-smerter du har i foten? Mine kjentes på det verste ut som en svær klump med smerter midt i leggen, men jeg hadde også smerter over hoften.
For det andre synes jeg ikke du skal finne deg i å vente så lenge på å få hjelp, begynn med fastlegen din og KREV og få hjelp, i tillegg be om å få se de henvisningene til spesialister som er sendt slik at du vet hva som står der. Jeg måtte vente flere mnd ekstra fordi fastlege-vikaren min skrev en så dårlig henvisning (han nevnte ikke smertenivå og utbredt bruk av smertestillende, at jeg var sengeliggende (sofaliggende hehe), og knapt fikk i meg mat fordi jeg ikke klarte å stå oppreist lenge ved kjøkkenbenken...). Da jeg endelig ringte og ba sekretæren lese opp henvisningen bestilte jeg straks ny time og måtte dra opp for å få skrevet en ny. DET hjalp! Den første henvisningen fikk jeg 6-8 mnd venting på... den neste kom jeg inn i løpet av 14 dager. NÅ ble jeg akutt-lagt inn på lokalsykehuset fordi smertene økte, men jeg fikk komme ned på martine hansen, og de ordnet med operasjon for meg i løpet av få dager.
For det tredje, ring hjelpemiddelsentralen lokalt! Jeg fikk både krykker og prekestol til å ha hjemme så jeg kunne bevege meg litt rundt, kunne bare stikke innom. Ser på NAV sine sider at det må søkes, men vanlige ting som krykker bør ikke være noe problem. Måtte låne en rullestol en periode også... (festlig...) - men da kom jeg meg ihvertfall på kjøpesenteret uten å bekymre meg for at jeg ikke klarte å gjøre det jeg skulle.
For det fjerde, jeg vet ikke hvilke smertestillende du bruker i dag. Jeg anbefaler å bruke 1 gram paracet og (maks) 600 mg ibux SAMMEN - 3 ganger om dagen i tillegg til de andre medisinene - SÅ FREMT disse ikke krasjer i bruk. Spør legen din først! Det viser seg at denne kombinasjonen fungerer ofte bedre enn feks paralgin forte alene.
Jeg kan også anbefale et naturprodukt som jeg bruker mye selv, jeg har snakket med mange som har hatt god erfaring - slik at dette ikke er reklame, men en personlig anbefaling. Den heter porto santo gel, er betennelsesdempende og noe smertedempende. Kan smøres på betent sted så ofte du ønsker, inneholder kun grunnstoffet strontium (som IKKE er radioaktivt!) - som finnes også naturlig i kroppen - og har ingen (kjente) bivirkninger. Send meg en pm så skal jeg sende deg til nettstedet du kan bestille den, 200 kr for en tube - bør vare en mnds tid om du ikke smører hele kroppen Blir smertene mindre, kan du bevege deg mer, blodsirkulasjonen øker og kroppen kan lettere hjelpe seg selv til å bli frisk 
For det femte - du har min aller største medfølelse. Jeg har selv gått i over 6 mnd med et smertehelv... av en annen verden, og man får et nytt syn på livet underveis og ikke minst etterpå som smertefri 
Til sist - du skal nevne fot-plagene dine til nevrologen, de kan nemlig ha sammenheng! Spør om få kopi av papirene som blir sendt hit og dit, spør og grav hele tiden - be også fastlegen om å få en gjennomgang av "saken" din siden det ser ut til at det skjer flere ting som du ikke har oversikt over. Be om å få satt opp en dobbelttime til legen så du har god tid. Noter ned ALT du lurer på og si at det er svært viktig for deg å få dette gjennomgått og at du får kopier av det som er sendt om deg. (De kan si det ikke er nødvendig - da KREVER du å få det!). Min erfaring er (dessverre) at man ofte må ta det hele ansvaret for sin egen situasjon, koordinere behandlinger/timer og diagnoser - dette spesielt i situasjoner hvor det som plager deg ikke faller inn under klare symptomer som gir en klar diagnose.
Ønsker deg så mye lykke til og riktig god bedring, ikke bekymre deg for å "sutre" her - vi velger selv hva vi vil lese og engasjere oss i - og for min del, med min egen erfaring - føles det bra om jeg i det hele tatt kan gi deg LITT motivasjon til å holde ut til du blir frisk 
|