Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-10, 17:40   #5
Festina lente
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 56
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: "Sitt stille" - søker råd ang smerte og ventetid i helsevesenet

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Bare et veldig ukyndig råd fra sidelinja; har du vurdert akupunktur? Hvertfall mot smertene? Jeg går på Tøyensenteret, og hun er flink, hyggelig og billigere enn de i markveien. (Mener du bor på løkka?)

Min erfaring (etter evigvarende betennelsesproblematikk i beina) er at akupunktur kan være veldig bra som smertelindring. MEN.... det er alltid et men, er det ikke? Smertedempende medisin kan blokkere for akupunkturen. Etter jeg sluttet med Voltaren ble effekten av akupunkturen myyye bedre. Dette gjelder kanskje ikke for alle, men kan være noe å ha i bakholdet for senere behandling.

Min historikk gikk over mange år, og til slutt havnet jeg på et fantastisk rehabiliteringssenter (www.air.no). Der lærte jeg (dessverre alt for sent) at du ikke bare kan sette deg ned og sitte deg frisk - kroppen må være i bevegelse for å kunne reparere seg selv. Hvis du bare setter deg ned havner du i en ond sirkel av smerter - stillesitting - muskelmassen forsvinner - du blir stivere - du tåler smerter dårligere - blir sittende enda mer osv. osv.

Clouet er å finne en treningsform som belaster det betente området så lite som mulig. For meg var sykling, svømming og riding helt topp. Videre må du finne ut hvor mye du tåler uten å bli dårligere. Dette må du nesten finne ut gjennom prøving og feiling, og enkelte dager blir du dårligere. Men begynn i det små og utvid etterhvert. Det verste du kan gjøre er å bare bli sittende, da forsvinner muskelmassen din og det blir enda tøffere å trene seg opp igjen senere!

Lykke til videre - hold oss oppdatert! Og lurer du på noe så bare spør!

Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat