Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-10, 11:50   #1
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

"Sitt stille" - søker råd ang smerte og ventetid i helsevesenet

Hmm... jeg er litt oppgitt og forvirret, men jeg vet at det er mange kyndige mennesker som leser her, så kanskje jeg kan få noen gode råd? Dette blir langt og kjedelig-personlig, så hopp gjerne over om det ikke engasjerer - men jeg blir veldig glad om helsepersonell eller andre som har vært i lignende situasjon har noen tips til meg.

Det er dette beinet mitt, altså. Det begynte med sterk smerte i august som lignet urinsyregikt, men viste seg å ikke være det. Ble behandlet med voltaren og kortison, begge ueffektive. Røntgen og MR av selve foten viste egentlig ingenting, bortsett fra noe som kaanskje var noen slimposebetennelser, men medisinering for dette virket altså ikke. Smerten ga seg ikke heller, men har liksom spredt seg og endret seg litt i alle månedene som har gått. Legen konstaterte en hissig akillessenebetennelse etter røntgen/MR, da jeg påpekte at det egentlig gjorde vondt langt opp mot kneet. (Og jeg er ingen atlet - hvor den betennelsen kom fra, er uvisst ) - Så fikk jeg ordre om å "respektere smerten", dvs ikke fremprovosere den, dvs sitte stille mest mulig. Den rådville legen sendte henvisning til ortoped.

Så siden august har jeg skullet sitte pal i stolen min. Man skulle kanskje tro dette ikke var så plagsomt for en som har ME i utgangspunktet, men jeg blir hyttegal av å ikke se annet enn mine egne vegger, så jeg har ikke adlydt ordre, må jeg innrømme. Kanskje har jeg dermed også bare meg selv å takke for at vondt bare blir verre; nå har ankelen blitt ekstremt øm og omtrent ubevegelig, sterk smerte oppå foten, og liksom en klump av smerte oppe i leggen. Jeg sliter med å stå oppreist, og lurcher rundt med ekte zombie-ganglag. Når jeg bruker spaserstokk merker jeg dog at også den andre foten gjør vondt, på samme punkt som der det hele begynte på problem-foten.

Så får jeg beskjed om at det vil ta minst åtte måneder til før en ortoped i det hele tatt kan undersøke dette. I tillegg er jeg visst henvist for kirurgi, uten at jeg føler at jeg forstår hvorfor, for såvidt jeg vet er det jo ingen som er helt sikre på hva dette er - jeg har skjønt at fastlegen var bekymret for tendoniose i akilles-senen, men er selv usikker på hvordan dette henger sammen med øvrige smertepunkt, etc.

I alle fall... ytterligere åtte måneder uten noen annen oppfølging eller hjelpetilbud enn beskjeden om å "respektere smerten"? Kirurgihenvisning, men ingen uttalelse om hva som er galt? Er det noe jeg som pasient kan gjøre her? Og er jeg bare urealistisk kravstor når jeg synes det er for dårlig å bli bedt om å ikke bruke beinet sitt i over et år?

(Uten å bli utstedt så mye som en krykke, faktisk... Da jeg dro til lege for å spørre etter noe slikt, virket det som om vedkommende aldri hadde hørt en slik forespørsel før. Jeg ble sendt til legevakten hvor legen innbilte seg at det var "bare å leie en krykke" uten resept/dokumentasjon. Dette stemte selvfølgelig ikke, jeg dro på Enklere Liv og kjøpte en stokk istedet...)

I begynnelsen av januar skal jeg til en nevrolog for å diskutere MR av hode/nakke/rygg utført som en del av en annen utredningshistorie som har foregått i år. Jeg vil jo gjerne spørre nevrologen også om råd angående beinet, men jeg får dessverre inntrykk av at disse tidspressede spesialistene (de jeg møter, om ikke annet) ikke har lyst til å høre om noe annet enn spesifikt det problemet man er henvist for, og å nevne andre ting, selv om de er relevante for spesialistfeltet, kan registrere som syting/oppmerksomhetsbehov. Kanskje jeg innbiller meg ting?

Nå bruker jeg kanskje dette forumet som ren klagemur, og det beklager jeg. Men blir altså takknemlig for råd og innspill!

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat