Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-10, 09:52   #78
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

For å ta spørsmålet ditt først - nei, jeg kan ikke vise til noen undersøkelse - og tar til etteretning at jeg nok har misforstått ting jeg har lest og hørt og blandet de litt sammen. Bakgrunnen for at jeg sier dette er forklart litt lengre ned her

BBC-dokumentar som omhandler lavkarbo-dietter, og især Atkinsdietten:

(del 2)

Start ca 5 minutt ut i videoen, der er forsøket med lavkcal kontra atkins omtalt første gang - fortsetter i neste video.

(del 3)

Denne - del 3 - forklarer dette med energiomsetning. Atkins teori er at karbo omdannes lett til energi, mens omgjøring av fett og protein til energi er en mye mer omfattende prosess. I tillegg forklares det her at ketoner er kcalorier - som man da urinerer ut Dette KAN forklare hvorfor man kan spise mer kcalorier på lavkarbo-kosthold og fremdeles gå ned.

"Dessverre" - hehe - viser en større studie i England - hvor 240 personer delt på 4 forskjellige dietter, 3 lavkcal og Atkins, viser at alle hadde bra nedgang i vekt. Det ble skrevet dagbøker - og det viste seg at de som spiste Atkins - SELV om de kunne spise så mye de ville - spiste de omtrent like mye kcalorier som de på lavkcal. Konklusjonen er da at det er apetitten som avgjør hvor mye de på atkins spiser - så hva er det som reduserer apetitten - når man ikke teller kcal?

I en senere større undersøkelse (del 5) - vises det at det er PROTEINET som stopper apetitten - ikke fettet i seg selv. Spiser man mye protein - reduseres kcalori-inntaket av seg selv. (Flere studier bekreftet dette)

Så - Ada-Emilie - jeg trekker tilbake det jeg sa om at fett trenger mer energi for å forbrennes, fordi jeg pt ikke har noe som dokumenterer dette. Detaljert beskrivelse av forbrenning av fett og karbo står omtalt i Bedre uten brød av Lutz, men den regner jeg med du har lest (kommer tilbake til temaet hvis jeg finner utav hvor jeg leste dette en gang i tiden...)

Så tenker jeg... at jeg er jo ikke sulten, MEN kan allikevel spise MYE mer mat enn jeg kanskje egentlig trenger. Tidligere har jeg kommentert et eller annet sted at jeg talte protein-inntaket mitt over et par dager - og det ligger 20-30 % under "1-1.5gram pr kg kroppsvekt" tallet som er omtalt en del på forumet.
I tillegg har jeg stått stille en lengre periode - og spist mer... Så - om jeg - og andre som ikke går ned - øker på med protein ganske kraftig - uten å nødvendigvis redusere fettinntaket, så kanskje vi mer naturlig vil spise mindre kcalorier - hvis den store undersøkelsen som er omtalt i siste del av denne BBC-dokumenteren (som varte 1 år) har rett i det den konkluderer med

Anbefaler alle med lavkarbo-interesse å se ALLE de 5 videoene siden de omhandler forholdsvis nye studier.

Ja jeg tror det hjelper å spise nok proteiner for å kunne holde kaloriene på et lavt nivå. Men noen mener fett metter mer enn protein. Man må nesten finne ut selv hva som får en fornøyd på minst mulig. De som trener kan godt spise 1,5 g protein per kroppsvekt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat