Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-10, 21:49   #25
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For de som har slitt med et anstrengt forhold til mat og kalorier hele livet kan det faktisk være den utløsende faktoren å slippe å tenke kalorier. For da får kroppen endelig slappet av og senket stresshormonene.

Enig Dessuten viser forskning at kcalori-teorien ikke kan overføres til mennesker direkte - fordi kroppen vår fungerer ikke som en forbrenningsovn. De aller fleste som går på lavkarbo-kosthold TRENGER faktisk ikke telle, og selv om noen spiser mindre kcalorimessig fordi de blir raskere mette med mye fett i maten - er det også en stor del som gafler i seg så store kcalorimengder at man kunne skremme GR-fansen på flatmark - OG som fremdeles har vektnedgang. Forbrenning av fett krever mye mer energi (4 ganger? Husker ikke helt, mulig det var det dobbelte) enn forbrenning av karbohydrater, slik at man får litt gratis forbrenning av kcalorier derfra også.

Vi er alle så individuelle at man må nesten bare prøve seg fram. JEG må passe på kcal for å gå ned - fordi jeg elsker smaken av mat og spiser etter at jeg er "passe mett". SAMTIDIG kan jeg spise ganske mye lavkarbomat - UTEN å gå opp i vekt, og det er jo ganske snedig da (da snakker jeg minst dobling av det jeg må ligge på for å få vektnedgang).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat