|
Sv: Kaloritelling?
Opprinnelig lagt inn av pesada, her.
Snakket med en venninne som sa jeg burde telle kalorier om vektnedgangen lot vente på seg.. Men strider ikke dette helt imot Ketolyse-prinsippene? Talte i dag, og er oppe i over 2000, noe som er kalorioverskudd for meg. Hvor mange bør jeg ligge på i såfall? Helt hypotetisk: kan man spise 3000 kcal hver dag i fett og proteiner og fremdeles gå ned så lenge man er i ketose?
Kan det hende jeg ikke går ned fordi jeg spiser for mange karbohydrater selv om jeg er i ketose? Var oppe i 30 i går, men gikk heldigvis ikke ut. Venter fortsatt på boken, som ble sendt til feil adresse, så beklager alle "dumme" spørsmål.
Først og fremst: Hvor lenge har du vært i ketose? Siden du fortsatt venter på boka, mener jeg - kanskje du ikke har holdt på så lenge. Og hvor lenge har vektnedgangen latt vente på seg? Eventuelle råd til deg vil i bunn og grunn avhenge av dette. 
Om det er mot ketolyseprinsippene å telle kalorier: Tja. Prinsippet over alle prinsipper er å spise den maten som gjør din kropp godt. Men det skal ikke være nødvendig å tenke på kalorier i starten - du skal spise når du er sulten, til du er mett. Mange sliter med å lære seg å skjønne hva som er sult og hva som er metthet, det kan være en massiv utfordring å lære å lytte til kroppen sin, spesielt om man tidligere har sultet den eller overspist eller begge deler. 
Som det fremgår av de andre svarene her i tråden er det en del som opplever at det må settes en kalorigrense for å oppnå vekttap. Jeg ville selv aller først sjekket kostholdet for "partystoppere" - ofte er det en matvare som virker som en brems, typisk er fløte, brøderstatninger, og kunstig søtning.
|