Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-10, 14:17   #20
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av pesada, her.

Snakket med en venninne som sa jeg burde telle kalorier om vektnedgangen lot vente på seg.. Men strider ikke dette helt imot Ketolyse-prinsippene? Talte i dag, og er oppe i over 2000, noe som er kalorioverskudd for meg. Hvor mange bør jeg ligge på i såfall? Helt hypotetisk: kan man spise 3000 kcal hver dag i fett og proteiner og fremdeles gå ned så lenge man er i ketose?

Kan det hende jeg ikke går ned fordi jeg spiser for mange karbohydrater selv om jeg er i ketose? Var oppe i 30 i går, men gikk heldigvis ikke ut. Venter fortsatt på boken, som ble sendt til feil adresse, så beklager alle "dumme" spørsmål.

Først og fremst: Hvor lenge har du vært i ketose? Siden du fortsatt venter på boka, mener jeg - kanskje du ikke har holdt på så lenge. Og hvor lenge har vektnedgangen latt vente på seg? Eventuelle råd til deg vil i bunn og grunn avhenge av dette.

Om det er mot ketolyseprinsippene å telle kalorier: Tja. Prinsippet over alle prinsipper er å spise den maten som gjør din kropp godt. Men det skal ikke være nødvendig å tenke på kalorier i starten - du skal spise når du er sulten, til du er mett. Mange sliter med å lære seg å skjønne hva som er sult og hva som er metthet, det kan være en massiv utfordring å lære å lytte til kroppen sin, spesielt om man tidligere har sultet den eller overspist eller begge deler.

Som det fremgår av de andre svarene her i tråden er det en del som opplever at det må settes en kalorigrense for å oppnå vekttap. Jeg ville selv aller først sjekket kostholdet for "partystoppere" - ofte er det en matvare som virker som en brems, typisk er fløte, brøderstatninger, og kunstig søtning.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat