|
Sv: Kaloritelling?
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Hva hennes behov er vet jeg selvsagt ikke, derfor har jeg heller ikke skrevet et tall hun bør holde seg under. Dette må hun finne ut selv ved bruk av fornuft, kunnskap og aller viktigst kjenne på kroppen og følge med på vekta. Enig i at man kan spise mer på et lavkarbokosthold, men jeg ville bare si at overdriver man spisingen vil man ikke gå ned uansett hva man spiser.
Kan signere på det. Jeg fulgte Skaldeman slavisk etter boka, spiste anbefalte mengder for min alder/overvekt osv og var ekstremt nøye på å ha rett forhold mellom fett/proteiner/kh, men det ble tydeligvis for mye for meg. Selv om jeg var i ketose hele veien, la jeg allikevel på meg to kilo som jeg nå sliter stort for å få av igjen.
Jeg kan normalt spise mye (energirikt) når jeg er i ketose uten å legge på meg (men tydeligvis ikke på Skaldeman sitt opplegg) men det betyr også at jeg ikke går ned i vekt. Skaldeman skriver også om det i boka, at dersom man spiser for mye fett vil kroppen brenne det fettet man inntar (for det er enklest) og ikke kroppsfettet. Hvor mye som er for mye er individuelt og man må selv finne ut av det som Ada-E sier. Det har jo også litt og si hvor mye man skal ned i vekt, de fleste opplever vel at dess mindre som gjenstår dess vanskeligere er det å bli kvitt vekta. I ketolyseboka blir det vel anbefalt å redusere matmengden med ca 15%(?? tror jeg) dersom vektnedgangen stopper opp. Selv må jeg kontrollere kaloriinntak for å klare å gå ned i vekt, selv om næringssammensetningen ellers er optimal, men jeg kan nok ligge noe høyere i kcal-inntak enn på enn tradisjonell Grete Rode kur.
MEN bare for å ha sagt det så blir det ikke oppfordret til kaloritelling i de ulike bøkene for fett er mer mettende og holder deg mett lengre og dermed skal det regulere seg selv at man spiser mindre. Nå er det ikke sånn for alle og jeg må telle og veie for ikke spise for mye.
Råder deg til å sjekke ant kcal du spiser over f.eks 3-4 dager slik du spiser nå også kutter du ned f.eks 10-15% av det, se om du får nedgang og hvordan sultfølelsen er. Lykke til 
|