|
Sv: Kaloritelling?
Hei.
Skal se om jeg klarer å forklare dette på en forståelig måte.
Det de fleste hevder er at energi inn må være mindre enn energi ut for å få vektnedgang (eller kalorier inn mindre enn kalorier ut). Dette er visst den første termodynamiske lov (uten at jeg er noen ekspert) og kan ikke brytes.
Det som er problemet er at det er utrolig vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man forbrenner. På Ketolysekuren øker man forbrenninga, og mange merker også at de blir varmere. Dette er et tegn på økt forbrenning. Så om du på vanlig kost har en gjennomsnittlig forbrenning på 1500 kalorier i hvilemodus, så kan man regne at dette tallet er høyere i ketose (uten at jeg kan si noe om hvor mye høyere). En av forklaringene jeg har sett er at enkelte funksjoner i kroppen setter i gang med "Futile cycles" (kanskje fåfengte sykluser er en grei oversettelse). Det kan sammenlignes med å flytte stein fra en haug til en annen, for så å flytte dem tilbake til den opprinnelige haugen etterpå. Meningsløst arbeid som ikke utretter noe, men energi blir forbrukt.
Hos noen øker kaloriforbrenninga mer enn hos andre, så derfor fungerer det for noen å spise mer kalorier enn man tilsynelatende forbrenner (og dette er det viktige, nemlig at man faktisk forbrenner mer enn hva man kan forvente), mens andre må passe litt mer på kaloriinntaket.
Jeg har vært heldig og har ikke måtte tenke på kaloriinntaket, men jeg tror det har regulert seg sjøl ganske bra, fordi fett metter lengre enn karbohydrater, så man småspiser ikke hele tia.
Så.... hvis du ikke opplever noen nedgang, se først på hvilke evt. partystoppere du har i dietten din. Kutt ut kunstig søtning først og fremst, så muligens rømme/fløte.
Og det er ikke et dumt spørsmål.... det er et veldig komplekst spørsmål, som jeg håper jeg har fått forklart litt av basert på ting jeg har lest de siste 4 månedene. Lykke til videre