Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-10, 19:03   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Eggehvitepletter - lavkarbo-potensiale?

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Ja, nå går det mot jul, og en av favorittene blant familien er eggehvitepletter. Jeg har alltid vært svak for dem, og kunne gjerne tenkt meg en lavkarbo-variant.

Oppskriften er som følger:

"4 eller 6 eggehviter piskes harde

120 g sukker
125 g smør (blandes til det er hvitt)

100 g mel (røres i m/sukker+sukker vekselvis med eggehviter)
1 ts vaniljesukker (i melet)

Settes på bakepapir med teskje. Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca. 10 minutter."

Eggehviter og smør går greit, vaniljesukkeret kan vel erstattes med vaniljeessens/vaniljepulver, sukkeret kan vel erstattes med sukrin/Splenda (tror Splenda går bedre - ingen bismak)... men hva med melet? Lurte på om det kanskje kunne erstattes med kokos- eller mandelmel... noen tanker om hva som kan være best, og mengde? Har nemlig to poser mandelmel og en pose kokosmel i skapet, men vil helst unngå å sløse på de, da jeg skal bake et par lavkarbokaker når lillejulaften og julaften nærmer seg (pluss at det er ganske dyrt )...

En annen ting (litt off-topic) er at "eggehvitepletter" nesten ikke gir noen søkeresultater på Google - merkelig!

Men, sier uansett ja takk til både tips og tanker rundt dette.

Hvor mange pletter får du av denne oppskriften?