Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-10, 21:26   #1
ArnsteinB
Gjest

Arnsteins lavkarbo grateng

Ikke akkurat noe nytt og revolusjonerende med denne oppskriften. Mest ment som et idegrunnlag.
Denne retten kan varieres på mange måter, og tilpasses etter smak. Slik jeg laget den er det kun 20 gram KH i hele retten, hvilket vil si kun 5-7 KH pr middagsporsjon.
Jeg har et sterkt fokus på å få i meg riktig type fett, rikelig med proteiner og vitaminer, og god smak. D.v.s., slik jeg liker maten min. Jeg bor alene og trenger derfor ikke ta hensyn til andre.
Men, det kan jo hende barna liker denne...? Grillet ost, litt "hot" og unorsk krydring pleier å hjelpe i så henseende, i hvert fall likte mine barn slik krydring.

Mye kan som sagt kan endres her. Rosenkål og spinat kanskje, i tillegg til/i stedet for blomkål/brokkoli? Bacon i tillegg til /i stedet for fisken? Bacon er godt til nesten alt Eller annet kjøtt.
Jeg bruker hermetisk hvitløk i stedet for fersk. Da påvirker den knapt nok ånde/kroppslukt. Tror det er like sunt. Ingen eksperter jeg har spurt kan si noe sikkert om dette.

På siste bildet skulle det stått; "Bland alt sammen med fisken. Ha i ildfast form..."

Når jeg steker/varmebehandler mat, bruker jeg nå kun smør. Aldri oljer. Til salater og annen kald mat bruker jeg kaldpresset olje (hvilken som helst, så lenge den er fri for transfett/herdet/hydrogenerert fett).
Korriger/imotsi meg gjerne. Jeg er langtfra en ernæringsekspert, og lærer vedlig gjerne noe nytt.

P.s. 7 kg ned på 6 uker. Dette går strålende! Omlegging til lavkarbo diett er det beste som har hent meg på 20 år!

Sist redigert av ArnsteinB : 08-12-10 kl 21:32.
  Svar med sitat