Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-10, 13:13   #9
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Vinterdepresjon

Heisann!
jeg vet også hva vinterdepresjon er!! så mye at jeg ikke kom tilbake i jobb igjen... har vært fulltids-sykemeldt over endel vintere ja.. til det ikke gikk mer. så nå er jeg uten jobb(i 2 år), og alenemor.
Nå er jeg heldig som har datter på skole jeg må stå opp med. Men lett å legge seg igjen etterpå...

Jeg er nesten kvitt depresjon, og det har vært/og er lang vei for meg. Jeg vet nå om hva som trigger dette hos meg.
Kostholdet er SVÆRT viktig. jeg har null toleranse for sukker.. men trenger ikke spise ekstrem lavkarbo.. ren(lag mat fra bunn!) og sunn mat holder lenge !
blir litt deppa/småtrøtt av gluten, melkeprodukter, soya og gjær. Så dette har jeg måtte kutte helt ut. føler meg mye bedre!!
å joda....dette har med vinterdepresjon å gjøre ...for det var da det slo ut mest ....har ikke bare m lys og søvn å gjøre

Jeg har ikke påvist noen allergier eller diagnoser for dette, men funnet ut at dette fremkaller tretthet og depresjoner hos meg.

Det andre er mangel på mosjon. Jeg har ME-diagnose, så jeg har all unnskylding for å la være ... men etter omfattende kosthold-endring så klarte jeg gå noen turer av og til...uten å bli utmattet. Etterhvert kunne jeg gå raskt i 1-1.5 time. ja nå klarer jeg til og med jogge litt )
Jeg meldte meg inn i gå/mosjon-gruppe(kommunalt) og er nå med 3 ganger i uken på UTE-trening som starter kl 10. og en vanngym. totalt 4 økter pr uke.
da får jeg LYS, LUFT og treffe andre mennesker i hyggelig miljø. ikke minst komme meg ut og igang fra morgen av. struktur og små planer hjelper å holde meg litt igang..
Mosjon er jo også som kjent lykke-stimulerende. men ta små skritt om gangen!! begynn m små turer etc...
En annen VIKTIG ting er : VITAMIN D !! ta solarium(2 x 10 min pr uke), reis til syden eller ta tilskudd. Jeg tar tilskudd av naturlig vit D3 + magnesium. jeg tar over 100 mcg pr dag(over 10 ganger anbefalt dose). jeg bruker også dagslys lampe av og til, men er ikke nok alene til å knekke "koden".
det hjelper å tenke postivt også...men det kommer nesten av seg selv etterhvert...
SUMMEN av alt dette gir meg energi og glede i hverdagen. jeg har ennå litt igjen til målet er "nådd"(vel..jeg setter jo høye mål)... men er strålende fornøyd eller hvordan jeg har hatt det tidligere.
GOD JUL og lykke til

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat