|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.
Jeg har nettopp lest om de jødiske spisereglene i forhold til renhet og urenhet. Det virker ikke som det er en logisk sammenheng mellom hvilke dyr som er forbudt og hvilke som er lov å spise. Akkurat Mary Douglas sitt resonnement har blitt så kritisert at det er vel ikke lurt å bruke hennes ideer om saken. Men det er ikke bare på grunn av fare for forgiftning man ikke spiser visse typer dyr. For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion. Men det med giftstoffer er godt mulig det stemmer. Men jeg ser for meg at våre forfedre som drev bjørnejakt o.l ikke hadde samme problemet med miljøstoffer som vi har i dag. Ikke for det, giftstoffer har alltid vært i naturen, men jeg tviler på at alle hadde så høye konsentrasjoner av det..
Åja, religionshistoriestudenten! Jeg visste ikke det om hesten, men har strengt tatt aldri registrert at det var et tabu heller Synd, for hestebiff er jo godt!
Men her er enda en semi-relevant link til deg - skjønt denne sier heller ikke noe om menneskets næringsinnhold, bare hvilke biter som egner seg best til hva. 
|