|
Sv: Sukk. Kjøkkendilemma.
Opprinnelig lagt inn av mam, her.
Jeg har egentlig ingen "stil". Møblene mine er et miks av gammelt og nytt. Jeg er sikker på at en interiørstylist ville grått over det håpløse hjemmet mitt. Nå som jeg skal ha kjøkkenet flyttet slik at jeg får en åpen kjøkkenløsning, så blir utseendet meget viktig.
Jeg er redd for å velge feil. Vel, med Ikea kjøkken så kan jeg bytte fronter relativt billig. Men jeg bør unngå det, jeg har 1000 andre ting å bruke penger på.
Jeg har eik gulv og tenker å ta eik benkeplate. Lyse vegger, ikke helt hvite. Vanilje eller Cafe Latte. Sikre valg, som dere skjønner. Jeg er redd for å gjøre dumme valg. Jeg har tatt mere dristige valg før, som jeg har hatet etter kort tid.
Men frontene da? Lidingø er veldig populært nå, men er de lette å holde rene? Abstrakt er lett å holde rent, men virker litt kaldt. Det virker for hightech og styla for en "slask" som meg. Så er det Hvit Adel... det er litt begge deler. Både moderne og gammeldags. Det eneste jeg er sikker på, er at jeg skal ha et hvitt eller helt lyst kjøkken.
Jeg sjekker finn.no ofte, jeg kan gjøre et kupp på en rimelig avtrekkshette i rustfritt stål og glass. Kjøkkenbord og stoler blir noe gammelt i furu som jeg har fra før. Jeg må vente med å kjøpe alt nytt, og det kompliserer ting. Det blir alltid stående noe som er litt gammelt og halvstygt som egentlig fungerer bra og som en ikke tar seg råd til å skifte ut. Male 6 snirklete stoler hvite? Høh-høh. Ja kanskje... Sukk.
Jeg har gjort noen dumme valg før med oppussing, som sagt... som å tapetsere gjestetoalettet i 2 farger tapet med bord i midten. Det HATET jeg etter kort tid. Jeg beiset furu kjøkkeninnreding i kirsebær, og tapetserte veggene blå. Rommet ble stapp mørkt og jeg HATER det, Bortkastete penger, det er det verste. Jeg var sent ute med å omfavne lyse farger. Nå har det vært lyse farger i årevis, etter at jeg har pusset opp skal det sikkert bli noe helt annet.
Er det noen som føler seg kallet til å gi meg råd?
Oooh *gnir seg i hendene*!
Da jeg pusset opp min "første" eide leilighet ble det eikeplater på benkene, og lys ikea kjøkkeninnredning med glass i noen av skapene. Smårutet altså med spotter i. Ståt hadde jeg da - nå har jeg i huset jeg kjøpte i fjor lidingø. Liker ståt bedre - men lidingø er kanskje hakket lettere holde rent med mindre kanter ting kan feste seg i. Generelt er det jo lett å vaske disse frontene da.
Jeg ventet sikkert et halvt år før jeg fant rett farge flis til å ha over kjøkkenbenken, nemlig en glass småflis med fargenyanser i lilla/rosa/lyseblå/grå variasjon. Høres rart ut - så dritlekkert ut med de lillatonene mot eikeplaten! Veggen ved siden av malte jeg skikkelig sjokoladebrun - bare en vegg så den ikke ble så dominerende. Med den lyse innredningen ble det bare genialt (takket være en svært kreativ venninne av meg). Alle andre vegger ble caffelatte. Har du mulighet - anbefaler jeg å finne en kul tapet å ha på en fondvegg feks bak spisebordet eller noe sånt. Hvis du ikke vil gamble med farger, kjøp en nøytral tapet med mye struktur i feks.
Kjøkkenstolene dine kan du kjøpe trekk til - eller sy selv, det skal ikke være så vanskelig - knytes bare på baksiden - så kan du evt bare male bordet Kanskje være vågal å male bordet høyglans sort? Eller safe med hvitt? Med feks striefarget trekk til stolene, lys kjøkkeninnredning, kanskje lilla eller røde fliser/plater over kjøkkenbenken og stål i hvitevarer kan det jo bli kult Et passende teppe under bordet - et par duker og litt lys så er det jo i boks 
Tips - hvis du har råd - velg ferdigbehandlet eikeplate. Jeg valgt den du må behandle selv - og det å stå hver dag i en mnd å pakke inn det klisset - og deretter dagen etter pusse ned med fint sandpapir og støvsuge vekk... vel det ble j... bra - skikkelig vannavstøtende, men alt det arbeidet da - og jeg kunne jo ikke ha ting på benken disse dagene 
|