Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-10, 20:06   #117
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg . Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer

Linfrø inneholder omega 3 (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat