|
Sv: Jeg spiser ikke kjott!
Opprinnelig lagt inn av Flor, her.
Jeg er ny her, og trenger tips fra erfarne lavkarboetere.
Jeg er ikke overvektig, men i loepet av de siste aarene har jeg sakte men sikkert gaatt opp noen kilo som jeg vil ha av. Saa trenger aa gaa ned ca 7-8 kg for aa komme meg tilbake i den kroppen jeg hadde, og dermed aa foele meg bra.
Det vaerste jeg vet er aa "slanke meg" og aa nekte meg selv visse typer mat, saa mitt objektiv er aa gaa paa dietten kun til jeg har kommet til maalvekten min, slik at jeg kan begynne aa spise mat jeg elsker - som pasta, broed osv.
Problemet mitt er ikke at jeg ikke forstaar meg paa hvilke matvarer som inneholder mye karbs, men jeg trenger tips i forhold til kostholdet siden jeg ikke spiser hverken roedt kjoett, svin eller fjaerkre. Jeg spiser fisk, egg og meieriprodukter, til noed ogsaa annen sjoemat. Sojaprodukter spiser jeg ikke.
Problemet er da foelgende: hvis meieriprodukter og noetter kan vaere partystoppere, hva gjenstaar det aa spise? Jeg er veldig glad i boenner, men det er saa mye kh i det at jeg ikke kan tenke meg at det kan erstatte det jeg slutter aa spise. Burde jeg kanskje foelge en annen diett? Noen som har noen erfaringer aa dele?
Greia er, vettu, at om du slanker deg og går tilbake til det du elsker å spise og spiser det hele tiden uten justeringer, så kommer kiloene tilbake, med ekstra venner . Det er nemlig en grunn til at de 7-8kg kom på og det er nok matvanene dine 
Du trenger ikke følge slavisk lavkarbo med ekstremt få karber ettersom det vil antakelig fungere dårlig for deg. Det jeg heller vil råde deg til å gjøre er å spise mer ala fedon lindberg. Fedon tillater opp til rundt 120 gram karbo pr dag. F.eks bytt ut hvetepastaen med fullkornspasta og begrens mengden du spiser av det. Bytt ut risen med brun ris, begrens mengden du spiser. Ikke spis poteter ( så ofte), bruk litt mer bønner og linser istedefor. Spis grønnsakene dine, det er masse spennende måter å tilberede grønnsaker på. Og kanskje kjøp deg en vegetar-kokebok.
Brød kan du spise fedonbrødet. Jeg vet ikke hvor du bor i verden, men i andre land kan det finnes fullgode alternativer til dette. Bare pass på at hvetemel ikke er en av ingrediensene i det. Evt. kan du bake selv av oppskrifter her inne. Brødspising hele dagen har jeg ikke sansen for, men så igjen, dine egne personlige forutsetninger bør ligge til grunn og vil du ikke la være å spise brød, så kanskje det er dødfødt å få deg til å la være, MEN jeg håper kanskje at du vil revudere tankemønsteret.
Nøtter, tomater, melkeprodukter og andre ting KAN være partystoppere, det betyr ikke at det ER det for deg, så der må du prøve deg fram og se selv. Pass heller på å få i deg de tre essensielle fettsyrene, og tilstrekkelig protein, pass litt på kaloriinntaket og prøv å spise mat som ikke belaster blodsukkeret for mye. Så går det nok så greit så. Men det skjer ikke over natten. Det må du være klar over. Så få kg tar tid å miste.
Det finnes en matvaretabell her en plass, med tillate varer på lavkarbo, og den er lang altså. Egentlig er det bare du selv som kan bestemme hva som er lov og ikke lov. Og bare man holder seg unna sukkerrike og stivelsesrike matvarer så går det som regel veldig flott for en begynnelse.
|