|
Sv: Fins det håp?
Lavkarbobrød! Jeg kunne godt klart meg uten, men har allikevel valgt å spise et par skiver til frokost stort sett hver dag, fordi det metter og fordi det er enkelt. Har du prøvd forskjellige brød? Mine favoritter er enten karins beste brød, eller spisdegslank brødmix (enklest, da du bare blander med vann og hiver i ovnen).
Når det gjelder søtsaker har jeg valgt å finne lavkarbo-alternativer som jeg stort sett aldri fraviker. Cappuchino-smoothie med smak av sjokolade og kaffe, pisket krem med sjokoladeproteinpulver som jeg kan gjøre mousse utav med litt gelatin, atkinsbar av og til (kom meg endelig utav DEN avhengigheten hehe), jordbær med fløte og søtningsstoff, mørk sjokolade, baconcrisp osv. Jeg liker også veldig godt kakemixene fra spisdegslank selv om jeg har sett at det er forskjellige oppfatning av smaken. Browniesmixen smaker lett bitter sjokolade slik jeg mener brownies skal smake, og med sjokolademoussen nevnt over på toppen - mmmmmmh!!! Ostekake lager jeg med mandelkakemixen fra spisdegslank, med ostefyll på toppen (oppskrift på forumet). Lavkarbovafler er også veldig godt - smaker jo vafler! Rør litt syltetøy selv med søtningsstoff og ha på.
Det skorter ikke på alternativene, men det krever at man for det første planlegger og for det andre at man mentalt BESTEMMER seg for at lavkarboalternativene på alle mulige måter inkludert SMAK er bedre enn høykarboalternativene. Slik har ihvertfall jeg jobbet intenst fra starten av. I dag velger jeg kun lavkarbo. Hadde faktisk en kvikk-lunsj som er min ALLER største favoritt i skuffa i 3/4 år før samboeren min fikk den med seg på tur... 99% mentalt og 1 % planlegging!
Når det gjelder middag ser ikke jeg helt behovet for å lage to middager? Sambo spiser det samme som meg, og når jeg vil ha noe annet får han pasta og ris og sånt som jeg ikke kan spise.
Kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker og saus spiser vel barna også? Kresne barn får spise det de får mener jeg - så lenge det ikke er noe de "hater" av mat. Man kan ikke få favorittmaten sin hver dag så lenge man ikke har betalt den selv - eller laget den selv 
Hva spiste du før - når du ikke laget alt fra bunnen av? Posemat? Min erfaring er at det tar ikke lengre tid å lage mat fra bunnen av - det handler litt om trening og vane. Grønnsaker tar jo bare 5 minutter å koke - sammenlignet med potet/ris som tar 20...
Spisdegslank har ferdige måltider, og hvis du savner litt inspirasjon og er litt lei, er to uker på spisdegslank glimrende. Maten smaker ok, og du spiser nesten aldri det samme måltidet over to uker. For meg gir spisdegslank en skikkelig boost - selv om jeg nå i dag foretrekker å lage maten selv.
For min del har det gått så bra fordi jeg til tider har brukt enormt mye tid på å planlegge... i dag går mesteparten på instinkt og jeg har til enhver tid (stort sett) det jeg trenger i skapet. Jeg spiser svært lite egg og bacon må jeg innrømme - for tiden er det skaldemans kjøttkaker og cappuchino-smooties og lavkarbobrødet med makrell i tomat som berger hverdagen, det er vinter, mørkt og jeg prøver bare å holde ut til lysere tider 
Svaret på spørsmålet ditt er JA det finnes håp! Les mer, les i kokebøkene du har fra før og lavkarbofiser oppskriftene! Legg opp ukeplan for middag og annen mat hver søndag! Har du journal her inne, legg ut ukeplanen din hver søndag - del den med oss! Ungene får spise det de får - nå er det mamsen som skal prioriteres 
|