|
Sv: Er så lei..
Jeg vil bare si at hevn - uansett hvilken smak den har - mest sannsynlig ikke vil gjøre situasjonen enklere. Du vil vel ikke bli slik de er? Dette er tydeligvis jenter som har "slått seg sammen" for å provosere deg med stygge meldinger - og prøver det de kan for å få deg til å "gå på kroken" på et eller annet vis. Dvs at du blir sint, lei deg, eller prøver å diskutere med de det de sier. En del mennesker LEVER av slike provokasjoner!
Bestem deg for å ikke gå på kroken. Har du andre i klassen du har et bedre forhold til, hold deg til de. Se de rett inn i øynene og smil tilbake - deretter gå din vei, snu deg vekk eller på andre måter ignorer. Det er forferdelig vanskelig, men du vil få det til etterhvert. Begynn å snakk om HELT andre ting når de sier slikt - de vil bli veldig overrasket - og du kan på denne måten bryte mønsteret i det de driver med.
Du har min fulle medfølelse, jeg har vært der selv - og den følelsen det gir i magen er ikke særlig god... Jeg pleier ( til og med i dag som 40 åring...) å sette opp et usynlig skjold mellom meg og de det gjelder. Feks som en gardin. Innenfor er DU og ingen kan komme dit inn uten at du slipper den inn, utenfor er "alle andre". Dette har hjulpet meg i vanskelige situasjoner med mennesker som har slik indre ubalanse at det kommer ut som "skudd" mot de rundt...
En annen ting er å prøve å få disse jentene på enmannshånd, skille de ad så å si, og så prate om ja, vanlige ting uten å nevne det som har blitt sagt. Tro meg - de VET hva de gjør med deg (men sikkert ikke hvorfor) - og de gjør det helt bevisst. Sannsynligvis fyrer de opp hverandre også - og de vil muligens være annerledes å håndteres hver for seg. Husk at du er STERK - du vet hvem du er og hvor du vil - du tar en utdanning du er interessert i - og som du trives med. Kjenn på denne styrken når du står i en slik situasjon, kjenn at du ikke lar de slippe inn for å såre deg på noe som helst vis. Mennesker som gjør slikt er svake, de bruker de triks de har lært i livet for å overleve - og i dette tilfellet er å overleve det å gjøre DEG svakere, dårligere enn de.
Jeg tror du kommer til å klare deg fint, hold kontakten med læreren din slik at du opplever støtte, finn andre du kan være sammen med som ikke er slik. I tillegg kan du kanskje be læreren din ta opp psykososialt miljø som et tema - dette ville jo passe glimrende inn med utdanningen din - og at dere skal ut i arbeidslivet senere. I psykososialt arbeidsmiljø er nemlig mobbing et av de store temaene, dermed kan jentene kanskje få noe å tenke på faglig sett - og er de smarte NOK - vil de se sammenhengen med sin egen atferd 
Ønsker deg så mye lykke til, husk som sagt at du er STERK og at den atferden jentene har ikke nødvendigvis har noe med deg som person å gjøre - men de som faktisk utfører den. (Dette er IKKE et forsvar for de slemme jentene - det er en forklaring på hvorfor de gjør som de gjør. Kunnskap om hvorfor andre er som de er - er verdifull for deg som er utsatt for dette - da er det lettere for deg å finne løsninger på hvordan du skal håndtere dette ).
|