|
Sv: Den aller første barnematen
Opprinnelig lagt inn av Imp, her.
Dette med nøtter er vel fordi barnet kan sette det i halsen?
Å male nøtter og gi dem i kosten til spedbarn er det vel ikke noe galt med? Det er jo masse fett og god næring i det. Mye bedre å bruke enn MME i alle fall...
Er grunnen til å styre unna jordbær og sitrus at noen mennesker er allergiske mot det? Er det veldig vanlig å være allergisk mot dette? Gutten her har fått smake appelsin og klementin han...og liker det godt.
Enkelte fraråder det i graviditeten også, men det er egentlig myte. Reker, løk, jordbær, spekemat (ser den altså, men man kan jo fryse den). Alt med måte, man trenger ikke spise to kilo jordbær, men det gjør ikke noe å smake litt heller. Syns det er mye overdrevet hva man kan/ikke kan spise når man er gravid egentlig..jeg ble til og med fortalt at jeg ikke kunne spise grønne epler fordi garvesyre i eplet kunne skade barnet!
Nok en gang, dersom det er allergi i familien, BØR man ikke gi barnet egg, nøtter(av alle slag), sitrus, sjømat eller jordbær før barnet er over 1 år.
Selvfølgelig velger man dette helt selv, men hvem tar sjanser med sitt eget barn?
Mytene om hva man kan/bør spise/ikke spise under svangerskapet henger nok mye igjen fra den gangen gravlaksen ble produsert under en helle på gården og spekematen hang på alle stabbur. Nå er det vel svært lite fare forbundet med selv det å spise blåmuggost!
Spise enormt mye reker kvelden før Snuppa ble født fordi jeg visste jeg ikke skulle spise det mens jeg ammet!
Ble nok litt reker likevel, ammet henne i 20 måneder!
|