|
Sv: Hortons, evt. andre hodepiner og lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Bare et lite hjertesukk: Det er faktisk slik at Hortons er klassifisert som den verste av alle hodepiner, uansett hva de som lider av andre typer hodepine måtte mene, men de dere bør ta for å "vanne ut" migrene- begrepet, er alle de som går rundt og sier de har migrene uten en gang å ha snakket med legen sin om det!
Migrene er en diagnose som skal stilles av lege, helst spesialist, og som stort sett medisineres med egne medisiner. Som ved andre tilstander kreves det at visse symptomer er til stede, varighet og hyppighet. Og andre ting, som feil ved synet, skal utelukkes før diagnosen stilles!
Enig i dette, Kitt, og jeg er helt klar over at Cluster/hortons regnes som den verste hodepinen. Det var formuleringen om migrene jeg reagerte på, som nevnt.
Ellers er det ikke alle med migrene som har fått hjelp av å gå på lavkarbo. Det finnes flere typer av dette også, og flere årsaker. Det forklares med mange teorier, men en gammel bok av Rodolfo Low (en tysk professor i biokjemi) forklarte forbindelsen med svingende blodsukker, og det hjalp meg veldig.
Men når jeg nevner lavkarbo til noen som har en alvorlig grad av migrene med mange dagers sykemelding hver måned grunnet dette, og vedkommende så svarer at "Nei, jeg er altfor glad i brød", da blir jeg matt.
Jeg vet lite om hortons, annet enn at der er det flere menn enn kvinner som får den diagnosen i motsetning til migrene som rammer flest kvinner.
Det er ikke lett å kutte ut karbohydrater når en er avhengig. For mange mennesker er nettopp avhengige. Det tyder på at venninna di, TrillTrall har en slik avhengighet. Dette kan man lese om i boka "Sukkerbomben" av Jonsson og Nordström. Veldig interessant!
|