|
Sv: En liten soya-diskusjon...
Opprinnelig lagt inn av Mat er min medisin, her.
Hei
Dette er min mening om kalsium:
I Norge er det ett gjeldene paradoks når det kommer til kalsium og benskjørhet. Vi drikker mest melk og får i oss mest kalsium av alle land i verden, men vi har samtidig mest benskjørhet. Hva gjør vi? " Jo vi prøver å få i oss enda mer kalsium, som om det er bevist at det ikke hjelper noenting".
De veldig mange forskere nå er klar over er at sollys er den avgjørende faktoren, Og det er absolutt en veldig fornuftig teori.
1. Frykten for kreft og bruken av solfaktor er jevnt økende med tilfeller av benskjørhet.
2. I Norge får vi veldig lite sollys i forhold til andre land.
3. Får du ikke nok sollys på kroppen vil ikke kroppen ta opp kalsium uansett hvor mye du tilskudd du tar og du blir benskjør.
Det beste du kan gjøre for barna dine og deg selv er å la de springe ute i solen med minst mulig på kroppen, ta de med til syden og la de evt ta litt solarium (5 min i slengen). Frykten for kreft og overdreven bruk av solfaktor forårsaker mye unødvendige lidelser, spesielt for nordmenn som får lite sol i utgangspunktet.
mvh http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054
Hvordan er det da med tran? Hjelper det noe særlig mot D-vitaminmangel?
Tror kanskje jeg begynner å bli litt omvendt... At kroppen hans styrer det han selv trenger Da satser jeg på det, så får vi være mest mulig ute og håpe at det er nok. Noen sydenreise blir det ikke med det første. Skal en tur til Namsos til helga, teller det?