|
Sv: Kjærlighet og forhold ; hvordan få det livsvarig?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Men skal man trenge å fortelle den andre hva man har behov for? i et forhold hvor man respektere og kjenner hverandre skal man vel ha såpass respekt for motparten at man gjør de tingene den setter pris på uten å bli fortalt det.... Jeg vet hvertfall at i det jeg føler jeg må begynne å BE om respekt og omtanke så tar jeg beina på nakken!
Hm - ja av og til er det nødvendig Det er ikke alltid man som menneske "ser" hva den andre har av behov - man tar ofte utgangspunkt i seg selv - og tror den andre har de samme behov
Et eksempel er mannen som arbeider hardt, overtid for å tjene penger til familien. Han forventer at kvinnen hjemme synes dette er den beste kjærlighetsgaven å få - mens det faktisk viser seg at HUN ønsker seg mer tid sammen med han, og heller da ha mindre å rutte med. (Amerikansk eksempel, men forhåpentligvis hjelper det å forklare hva jeg mener).
Det handler - som jeg forstår - mer om hvordan man er vant med å bli vist kjærlighet, enn at man skal "gjøre ting" for hverandre Slik som med min sambo, som ikke kommer fra en familie der det er vanlig å være fysisk med klem og kos - og jeg som kommer fra kose-familien deluxe - er det klart at jeg har følt et savn i forhold til fysisk kontakt - og har følt meg tildels avvist av og til. Dermed blir det mitt ansvar og fortelle hva jeg har behov for - slik at han får muligheten til å gi meg dette
Et forhold handler om balanse, gi litt, få litt, anstrenge seg litt osv. For MIN del har boka åpnet øynene for oss begge to - og med det - et mye bedre forhold 
Jeg synes ikke jeg kan forvente at samboeren min til enhver tid har oversikt over mine behov. Jeg må heller ikke BE om respekt og omtanke, respekten er tilstede - og omtanken - vel, den kan HAN vise på sin måte slik han ønsker omtanke skal vises overfor han, det trenger ikke være samme måte JEG ønsker omtanke skal vises på - eller har behov for 
|